Hallå där Anette Carlsson på Aspia

Vi ställer fyra frågor till Anette Carlsson från redovisningsbyrån Aspia, partner till UIC.

Aspia är en ledande aktör inom redovisning, lön och rådgivning och är partner till företagsinkubatorn och acceleratorn UIC (Uppsala Innovation Centre). Som partner till UIC kommer Aspia att satsa på digitalisering för att bidra till att öka konkurrenskraften hos startups och tillväxtföretag inom UIC genom kunskap och tjänster från rådgivning till årlig redovisning.

Berätta lite kort om Aspia
Vi är en marknadsledande företagspartner för redovisning, lönehantering, rådgivning och en mängd andra företagsnära tjänster. Vi brinner för att hjälpa företagare så att de kan göra det de är bra på och hjälpa dem få företagen att utvecklas och växa.

Hur kommer ni att kunna stötta bolagen i UIC?
Vi kan hjälpa till med allt från att stötta de bolag som själva hanterar bokföring, lönehanteringen och den ekonomisk rapporteringen till att vi tar hand om hela den biten som om vi vore bolagens ekonomiavdelning. Vi har lång erfarenhet av att hjälpa entreprenörer med alla frågor som rör bolagens och ägarnas ekonomi. Till UIC-bolag har vi tagit fram särskilt förmånliga erbjudanden.

Vilka är de vanligaste utmaningarna ni möter hos startups/tillväxtbolag?
Det är väldigt olika men en vanlig fråga som kommer upp tidigt är hur man får pengarna att räcka i startfasen innan intäkterna kommer. För tillväxtbolag handlar det också om plånboksfrågor hur man skall finansiera investeringar som behövs för att kunna växa. ”Det går ju bra och vi växer men det finns ändå inga pengar på kontot”. Vi hjälper då till och pratar budget och likviditetsprognoser.

Vad har du för förväntningar på partnerskapet med UIC?
Jag ser fram emot att få träffa många härliga och entusiastiska entreprenörer och få förmånen att dela med mig av min erfarenhet och mina kunskaper till dem. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med UIC.

Läs mer om Aspia och andra UIC-partner. UIC-bolag kan logga in och ta del av partners specialerbjudanden.

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och acceleratorer och rankas av UBI Global som världens 4:e bästa företagsinkubator med universitetskoppling. UIC erbjuder affärsutvecklingsstöd, kunskap och nätverk till nyskapande startups och tillväxtföretag som vill utveckla sitt företag, skala upp eller nå en internationell marknad. UIC tar inga ägarandelar och är branschoberoende. UIC arbetar nära näringslivet genom exempelvis ett stort nätverk av affärscoacher från näringslivet och ett tjugotal UIC-partner, som alla bidrar till UIC-bolagens utveckling tillsammans med UIC. UIC har verksamhet i Uppsala län och Södertälje kommun. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt Uppsala universitet Holding. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se