Mercodia och VBN Components prisades på Företagargalan i Uppsala

Vd Mona Österberg och grundaren Erling Holmlund på UIC-bolaget Mercodia blev utsedda till Årets Företagare vid Företagargalan i Uppsala i förra veckan. Priset Årets Innovation gick till UICs alumnbolag VBN Components som tillverkar hårt och slitstarkt stål genom additiv tillverkning, så kallad 3d-printning.

Bioteknikföretaget Mercodia utvecklar och producerar laboratorietester, har en omsättning på över 100 miljoner kronor och en internationell marknad på 90 procent. På årets Företagargala i Uppsala tog Mercodias vd och grundare emot priset Årets Företagare på Uppsala slott. I dag får Mercodia stöd i sin utveckling och acceleration genom UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Accelerator. Vinnaren av Årets Företagare går vidare till den nationella tävlingen.

Priset Årets Innovation gick till UICs alumnbolag VBN Components med grundarna Martin Nilsson och Ulrik Beste. VBN Components tillverkar 3d-printade, hårda och nötningståliga metallkomponenter direkt från pulver genom additiv tillverkning. Företagets teknologi gör det möjligt att tillverka industriella verktyg och komponenter i alla former med en nötningstålighet som kraftigt ökar livslängden och effektiviteten på produkterna.

På Företagargalan i Uppsala prisades totalt 18 finalister i sju kategorier.

Mona Österberg, vd
Mercodia
E-post: mona.osterberg@mercodia.com

Martin Nilsson, vd