Modular Streams levererar index genom SIX Financial Information

Modular Streams erbjuder sentimentindexet Social-X-SE via SIX Financial Informations handelssystem SIX Edge samt informationstjänsten SIX Feed. Indexet analyserar och bearbetar stora mängder data från sociala medier och nyhetsströmmar och kan användas till att förutspå rörelser på finansiella marknader.

SIX Edge används idag av banker, fondbolag, kapitalförvaltare och privatpersoner för marknadsdata, finansiella nyheter och analyser, samt för handel.

Modular Streams Sweden AB har utvecklat en unik metod för sentimentanalys som bygger på att man effektivt kan sovra bland stora mängder data på nätet och göra en filtrerad och validerad textanalys inom specifika ämnesområden. Datorsystemet läser texter från öppna kanaler inom sociala medier och nyhetsflöden, utför analysen och levererar ett index, som i detta fall återspeglar marknadsstämningen i real-tid som en dataström.

- Modular Streams sentimentindex Social-X-SE adderar en mycket viktig dimension för analytiker och placerare av värdepapper. Att i real-tid effektivt kunna mäta marknadens stämning som en parameter i en automatiserad analys eller handel ger möjlighet till en avgörande fördel, säger Hans Möller, vd Modular Streams.

- Sentimentanalys tillför ett intressant perspektiv inom värdepappershandel. Modular Streams ligger långt fram inom området och det är därför glädjande att kunna erbjuda Social-X-SE i våra professionella handels- och informationssystem, säger Mikael Solvin, produktchef för SIX Edge.

Modular Streams har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centre (UIC) i programmet UIC Business Lab.

För mer information kontakta:
Hans Möller, vd på Modular Streams Sweden AB
E-post: contact@modularstreams.com

Mikael Solvin, Product Manager Edge, SIX Financial Information Nordic
Tel: 08 - 5861 6404
Email: mikael.solvin@six-group.se
www.six.se

• modular streams
  • six
  • index
  • sentimentindex
  • social-x-se