Monica Hedberg ny programchef och acceleratoransvarig på UIC

Företagsinkubatorn UIC, Uppsala Innovation Centre, stärker nu verksamheten med Monica Hedberg som har en gedigen bakgrund som bland annat investerare, företagare och från flertalet styrelseuppdrag.

Monica Hedberg kommer att vara ansvarig för UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Accelerator för företag i en stark och internationell tillväxtfas. Hon kommer även att som programchef ha ett övergripande ansvar för UICs alla program, från idé- till acceleratorfas.

Monica har en bakgrund som investerare i olika faser och har ett stort nätverk bland företag och investerare i Sverige och även internationellt. Monica har, och har haft, flera olika typer av styrelse- och förtroendeuppdrag, exempelvis inom medtech- och it-branschen. Hon är medlem i entreprenörnätverket Founders Alliance internationella grupp som arbetar för att skapa affärsutbyten, möjliggöra kompetensväxling och investeringsmöjligheter mellan Sverige och andra länder.

Monica har drivit upp flera egna verksamheter, exempelvis Tibble Gård och Ungdomshem AB med fem vårdenheter. 2007 blev hon vald till Årets kvinnliga företagare i Uppsala län. Hon driver också utbildningsföretaget Asynjor Invest för kvinnor vill bli investerare. Syftet är att öka andelen kvinnor som ägare i företag för att snabbare uppnå mer jämställda styrelser.

– Monica har ett stort kontaktnät och även värdefulla erfarenheter som investerare, företagare och från mångårigt styrelsearbete. Detta kommer att vara en stor tillgång för företag och projekt som ingår i UICs affärsutvecklingsprogram, och särskilt de som ingår i programmet UIC Business Accelerator som Monica kommer att ansvara för. Vi är väldigt glada över att kunna välkomna Monica till oss på UIC, säger Per Bengtsson, vd på UIC.

Monica Hedberg tillträdde tjänsten den 11 december.

UIC (Uppsala Innovation Centre)

Monica Hedberg, programchef och programansvarig för UIC Business Accelerator
UIC (Uppsala Innovation Centre)
E-post: monica.hedberg@uic.se