Pressinbjudan: Hur kan jag hjälpa mitt barn att sova bättre och stressa mindre?

Hur får jag mitt barnbarn att sitta mindre vid datorn? Hur kan jag lära mig att äta bättre? Detta är många frågor som både barn och vuxna står inför. Den 20 augusti lanseras ”Ung Livsstil”, en ny digital plattform om barn och ungas livsstil. Ung Livsstil erbjuder medicin- och forskningsbaserad kunskap om och verktyg för en hållbar livsstil för barn och unga.

Tid: Den 20 augusti klockan 11.00-12.00  Fika från 10.30

Plats: Uppsala Innovation Centre, Dag Hammarskjölds väg 10 A, Uppsala

Ung Livsstil är en ny digital plattform och webbplats som hjälper barn till en bättre och hållbar livsstil.

Man kan som förälder, barn och ungdom exempelvis söka information om vad man kan göra för att få bättre sömn, hur stress och svårigheter i skolan kan hänga ihop eller varför man sover bättre när man tränat.

Här finns tips, handfasta råd och guidning i hur man hjälper sina barn till en hållbar livsstil. Man får kunskap om hur man sätter upp goda rutiner i hemmet för till exempel sömn, kost och medieanvändning.

Anmäl dig gärna senast den 19/8 till anna@unglivsstil.se.

Frija som utvecklar "Ung Livsstil" får stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Agile.

Kontakt:
Anna Nygren
Grundare av Ung Livsstil
Telefon: 0708-208999
E-post: anna@unglivsstil.se
www.unglivsstil.se

Om Ung Livsstil

Ung Livsstil erbjuder medicin- och forskningsbaserad kunskap om och verktyg för en hållbar livsstil för barn och unga.Informationen är målgruppsanpassad och riktar sig till barn mellan sex och tolv år, tonåringar, föräldrar samt far- och morföräldrar.

På Ung Livsstils webbplats finns smarta tips, filmer och kunskap om saker som påverkar ungas livsstil. Sömn, mat och stress har stor betydelse för hälsan. Det har även användandet av datorer och mobiler. Barn, tonåringar och föräldrar har egna undersidor. För skolpersonal finns en utbildningssida där det går att prenumerera på utbildningsmaterialet Ung Livsstil samt boka kurser och föreläsningar. Att få kunskap om sin livsstil är ett första steg mot bättre hälsa. Och mår man bra lyckas man bättre i skolan. Det hänger ihop.

Bakom Ung Livsstil står Anna Nygren, livsstilspedagog och grundskollärare, med lång erfarenhet av arbete med barn och ungas livsstil. Hon är också författare till boken “Så funkar det! -om sömn, stress och lite annat” som beskriver vad som händer i kroppen och hjärnan när man till exempel inte kan sova eller stressar för mycket.

Den 15 maj i år erhöll Ung Livsstil ett stipendium av Idéer för livet för arbetet med barn och ungas livsstil, www.ideerforlivet.se. Besök www.unglivsstil.se

• ung livsstil
  • frija
  • anna nyberg