Tolv nya affärsidéer tar plats i UIC Business Startup

Robotdrönare, automatiserad växtproduktion och e-hälsolösningar är några av de produkter som tolv nya startups i företagsinkubatorn UIC erbjuder. Under hösten kommer de att arbeta med att verifiera att affärsidén har marknadspotential genom affärsutvecklingsprogrammet UIC Business Startup.

Nitton personer fördelat på tolv projekt och företag har nu blivit antagna till UIC Business Startup som gör det möjligt att gå från affärsidé till kund på tre månader. UIC Business Startup genomförs tre gånger per år och hittills i år har 39 startups utvecklat sina affärsidéer genom programmet.

– Det är som vanligt en stor bredd på affärsidéerna, vilket ger en bra dynamik. Några är redan aktiebolag medan andra fortfarande är i projektform. Gemensamt för dem är att de har en unik affärsidé som de vill få ut på marknaden och behöver få verktyg för att säkerställa att det finns köpande kunder, säger Lars Dahlbom, programansvarig för UIC Business Startup på företagsinkubatorn UIC.

UIC Business Startup pågår i tre månader och erbjuder kunskap, vägledning och nätverk som krävs för att snabbt komma ut på marknaden. Deltagarna får bland annat stöd från ett tjugotal UIC-partner inom näringslivet som stöttar bolagen i arbetet med att utvecklas snabbt och undvika fallgropar på vägen mot framgång.

Lista på startup-bolag i årets tredje omgång av UIC Business Startup:

Afyasparks – Designar och utvecklar e-hälsolösningar i nära samarbete med slutanvändare, dvs patienter och sjukvården.

Agri Drobots – Utvecklar luftburna robotdrönare för precisionsjordbruk. Möjliggör optimering av resurser och lägre kostnader i spannmålsproduktionen.

Bitroot – Ett automatiseringssystem som övervakar och datoriserar stor del av tillväxtprocessen hos plantor för att öka effektiviteten i växthus.

Bodani AB – Digital tjänst för roligare och enklare sätt att identifiera och lära sig mer om naturen.

Castlebay Group AB – Leptal är ett datorfodralsvarumärke för passionerade datoranvändare runt om i världen.

Drupps AB – Utveckling av teknologi och produkter för effektiv och billig produktion av dricksvatten direkt från luften.

ES-Medical AB – Automatisk process för desinfektion och sköljning av prober i Y-rör för att hjälpa sjukvården att upprätthålla hygieniska krav och hindra smittöverföring mellan patienter.

Gastro cover – Ett skydd som man placerar i bleck (långpannor) på restauranger för att inte maten ska bränna fast, vilket spar mycket tid per bleck för diskaren samt vatten och diskmedel.

Interaktivt Lärande i Vasastan AB Vård- och omsorgskurser via digital utbildningsplattform.

Optima Planta Sweden AB – Automatiserad växtproduktion med tekniken aeroponik. Producerar växter utan jord, solljus eller bekämpningsmedel – vertikalt, lokalt och året runt oavsett väder eller årstid.

Q-bot – En chatbot för att underlätta kommunikation mellan patienter och mottagningar och påminna om tider. Allt för att minska antal uteblivna besök.

Urine Drying – Metod för att omvandla urin till fast form, vilket medför stora hälsofördelar samt smidigare och billigare transporter.

UIC

• lars dahlbom
  • urine drying
  • q-bot