Två UIC-företagare finalister i Årets innovation

För nionde året i rad utses Årets företagare i Uppsala av organisationen Företagarna. Bland årets tre finalister i kategorin Årets innovation finns Fredrik Bruhn som är vd och grundare av UIC-bolaget Unibap, samt Håkan Engqvist, medgrundare av UICs alumnbolag OssDsign. Även den tredje finalisten, Kenneth Alness, är en tidigare UIC-företagare och vd på ThermoSeed. Vinnarna presenteras på Årets företagargala den 11 maj.

Fredrik Bruhn är vd och grundare av Unibap som utvecklat en kamera med inbyggt stöd för artificiell intelligens och avancerad bildbehandling. Tekniken skapar ett säkerhetskritiskt maskinseende och underlättar samarbete mellan människor och robotar. Det är exempelvis möjligt att ge en robot instruktioner genom att tala till den, vilket kan ersätta avancerad robotprogrammering. Unibap får stöd i sin affärsutveckling av rymdinkubatorn ESA BIC Sweden genom UIC samt inom UICs samverkansprojekt Växtzon.

Håkan Engqvist är en av grundarna av UICs alumnbolag OssDsign som har utvecklat ett implantat av biokeramiskt material som används för benläkning vid svåra skallskador. Dagens implantatmaterial ger i många fall dåliga kliniska resultat. På bara två år fick Uppsalabolaget OssDsign ut den innovativa tekniken på marknaden. År 2014 placerades företaget på NyTekniks och Affärsvärldens lista över Sveriges 33 mest lovande teknikbolag. Nyligen fick företaget godkänt av amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten FDA att sälja och marknadsföra sitt implantat i USA.

Även Kenneth Alness har tidigare ingått i UIC med sitt företag Acanova. I dag går företaget under namnet ThermoSeed som utvecklar en process för utsädessanering utan tillsatser. Processen innebär behandling av utsäde med noga reglerad varm, fuktig luft under en bestämd tid. Utsädet blir då fritt från smitta, har full grobarhet och en lagringsduglig vattenhalt. ThermoSeed konkurrerar med kemisk betning både genom lågt pris och hög effektivitet.

Företagargalan, som arrangeras av Företagarna, äger rum den 11 maj på Uppsala slott.

Se finalisterna i alla kategorier

Stina Thor, Marketing & Communications Manager
E-post: stina.thor@uic.se

Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer och har rankats av UBI Global som världens 10:e bästa, och Europas 5:e bästa, företagsinkubator med universitetskoppling. UIC stödjer entreprenörer, forskare, innovatörer och företagare i arbetet med att kommersialisera sina idéer och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC erbjuder affärsutvecklingsstöd, kunskap och verktyg till innovativa projekt och tillväxtföretag som vill utvecklas, skala upp och nå en internationell marknad. Syftet är att påskynda tiden till marknad samt minska riskerna i tidiga och avgörande skeden. UIC tar inga ägarandelar och vänder sig till projekt och bolag inom alla branscher, exempelvis life science, ICT och teknik. Målsättningen är att bidra till att fler livskraftiga tillväxtföretag med hög överlevnadsgrad utvecklas. UIC-modellen innefattar bland annat fem programsteg och 70 handplockade affärscoacher från näringslivet som vägleder bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. UIC har verksamhet i Uppsala län och Södertälje kommun. Ägare till UIC är till lika delar STUNS (Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle), Uppsala kommun, SLU Holding samt Uppsala universitet Holding. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd - Excellens. www.uic.se