Uppsalabolaget Liqway prisas under nationella SKAPA Innovationsgalan

I samband med den nationella SKAPA Innovationsgalan på Moderna Muséet i Stockholm förra veckan delades priser ut till Sveriges framstående innovatörer. I kategorin SKAPA-priset Talang för Unga Innovatörer prisades Martin Werme och Isak Werme på Liqway. UIC-bolaget, med uppfinningen Dry Weld, hamnade på andra plats efter hård konkurrens från unga innovatörer i hela Sverige.

SKAPA är Sveriges största innovationspris och delas ut till minne av Alfred Nobel. Priset syftar till att inspirera och ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden.

Tidigare under hösten presenterades vinnarna av SKAPA-priset Talang för Unga Innovatörer i Uppsala län. Bröderna Martin Werme och Isak Werme på UIC-bolaget Liqway stod då som vinnare och fick ta emot 15 000 kr för sin nya patenterad teknik. De har utvecklat ett verktyg som för bort vatten från arbetsområde i till exempel fjärrvärmerör, och på så sätt möjliggör svetsning. Liqway sparar tid och skapar mer ergonomiska arbetsförhållanden vid reparation och inkopplingsarbeten på rörledningar.

Under Sverigefinalen den 14 november placerade sig Liqway på en andraplats och tilldelades 75 000 kr för sin innovation. Prisutdelare var Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

De årliga SKAPA-priserna ges till personer som gjort de mest förtjänstfulla insatserna i respektive län när det gäller nyskapande och kreativitet som kan leda till kommersiella möjligheter i näringslivet eller offentliga organisationer.

Liqway har fått affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Startup och UIC Business Build.

Isak Werme
Liqway
E-post: isak.werme@liqway.com

Vedrana Ilic, kommunikatör