VINN NU ger Lacum och Vecta Biosystems 300 000 kr

UIC-bolagen Lacum och Vecta Biosystems är två av sexton bolag som får 300 000 kronor genom VINNOVAS satsning VINN NU. Bakom satsningen står VINNOVA och Energimyndigheten.

VINN NU riktas till nystartade företag som baserar sin verksamhet på forsknings- och utvecklingsresultat. Företagen finansieras med 300 000 kronor var.

Uppsalaföretaget Lacum AB får 300 000 kronor för arbetet med reducering av signalfel från befintliga tågväxlar vintertid. Företaget utvecklar lösningar som gör det möjligt för tågväxlar att tåla vinterförhållanden bättre. Lacum har fått stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Start och UIC Business Lab.

Vecta Biosystems AB i Huddinge får 300 000 kronor för arbetet med ny DNA-teknik för snabbare identifiering av mikroorganismer. Företaget utvecklar en DNA-diagnostik för kostnadseffektiva och snabba provsvar på plats. Vecta Biosystems har fått stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Lab.

Joakim Flygare
Lacum AB
E-post: joakim_flygare@hotmail.com

Kimmo Rantalainen