Personlig app hjälper patienter med svår psykisk sjukdom

Psykosociala program hjälper patienter med svår psykisk sjukdom att skapa en strukturerad tillvaro. Mobilappen iMRAPP, skapad av ett Uppsalateam, tjänar som både komihåg-lista och personligt anpassad faktakälla. Genom BIO-X programmet ska nu produkten testas på marknaden.

IMR, Illness Management and Recovery, är namnet på ett välkänt psykosocialt program inom vården av patienter med svår psykisk sjukdom, till exempel psykos, schizofreni eller bipolära tillstånd. Syftet med detta utbildningsprogram – som bedrivs i grupp – är att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på ett strukturerat sätt och utifrån egen drivkraft förbättra sin livssituation.IMR rekommenderas av Socialstyrelsen vid behandling av psykossjukdomar.

Den som behandlar, till exempel en psykiater, psykolog eller kurator, använder sig idag av en manual som består av flera pärmar. Efter varje träff får patienten med sig ett undervisningsmaterial med information, strategier samt hemläxor i form av frågor och övningar.

– IMR är ett strukturerat program som hjälper behandlaren att hålla sig till metoden. Den stora utmaningen är nämligen att göra allt enligt protokollet, och inte börja ”freestajla”, säger Rickard Färdig, psykolog och forskare vid institutionen för neurovetenskaper vid Uppsala universitet.

Mobil assistent med läxor och info
Det som Rickard Färdig har utvecklat tillsammans med kollegor inom iMRAPP-projektet är en mobilapp som ersätter hanteringen med fysiska pärmar och papper och istället låter alltsammans slinka ner i patientens ficka. Appen utgör en samarbetsplattform mellan behandlare och patient där patienten har tillgång till sina aktuella hemläxor i form av övningar och frågor. Via appen kommer man även åt personligt anpassad information i form av strategier, referensfakta och kontakuppgifter.

Rickard Färdig har jobbat med IMP-programmet i tio år och har samlat på sig massor av erfarenhet kring dess begränsningar och problem. Han ser stora möjligheter öppnas när man undanröjer praktiska problem och förenklar styrning och uppföljning. Inom ramarna för BIO-X kommer teamet nu utveckla teknikplattformen, användaranpassa appen ytterligare och sedan komma igång med förstudier i patientmiljö ute på kliniker.

– Jag är helt säker på att vi introducerar det här verktyget i helt rätt tid. Som jag ser det kommer mobil teknik bli helt oundgänglig när vi inom vården möter och behandlar människor, säger Rickard Färdig och tillägger:– Som behandlare känner jag mig redan i mål när jag möter personer som säger att de ser en stor nytta med verktyget.

Patienter med svår psykisk sjukdom har ofta en nedsatt kognitiv förmåga. Därför är det särskilt viktigt för iMRAPP-appen att den har ett mycket enkelt gränssnitt genom vilket patienten enkelt kommer åt rätt hemläxor och information.

– I början bränner man av massor av idéer, men sedan måste man ta ett steg bakåt, börja förenkla och skala av användargränssnittet, säger Rickard Färdig.

BIO-X® är ett nationellt program som utifrån ett industriellt perspektiv stödjer life science relaterade projekt. Det riktar sig till forskare, vårdanställda samt företag med lösningsförslag till väldefinierade behov inom sjukvård, industri och samhälle. Projekten ska bli attraktiva investeringsmöjligheter för investerare eller bolag och därmed bidra till svensk tillväxt. Resultatet är dokumenterat gott, sju av tio projekt drivs vidare, antingen som ett eget bolag eller inom ett större redan etablerat.

Läs mer om aktuell utlysning och tidigare program på http://www.bio-x.nu