Pressinbjudan: Årets första BIO-X mottagare presenterar nya förslag till diagnostiklösningar.

Inbjudan till pressmöte 13 juni kl.12-13

Diagnostiklösningar för att minska vårdens kostnader och öka patienternas välbefinnande.

Årets första BIO-X-mottagare presenteras

Programmet BIO-X fyller tomrummet mellan akademisk forskning och industriell produktutveckling. Varje projekt utgår ifrån i förväg beskrivna behov. I höstas efterlystes lösningar inom diagnostik som svar på vårdens utmaningar inom cancer, neurodegenerativa sjukdomar, t. ex. Alzheimers och Parkinsons sjukdom.  Exakt och tidig diagnos kan ofta drastiskt förbättra möjligheterna att behandla och bota. Men bra diagnostikverktyg är också viktiga redskap för val och uppföljning av behandling liksom för utveckling av nya behandlingar.

På presskonferensen presenteras de tre projekt som hittills valts ut för stöd i BIO-X. Projekten presenteras av forskargruppen bakom förslagen till lösning. De tre projekt som presenteras är:

• Tidig diagnostik av Alzheimers sjukdom. Behandlingar mot Alzheimers sjukdom, som är under utveckling, ger bäst effekt om de ges i tidiga skeden. Idag saknas dock metoder för tidig diagnos.
  • Tidig diagnostik av levercancer ger möjlighet att rädda liv. Även för levercancer saknas idag verktyg som kan upptäcka tumörer tidigt medan de kan behandlas.
  • Ett verktyg för val av behandling vid prostatacancer ger möjlighet att identifiera de patienter som behöver intensiv behandling, men kan bespara de patienter som inte behöver den onödiga biverkningar.

Målet för varje projekt är att bevisa att ett produktkoncept håller i praktiken. BIO-X programmet bidrar med en strukturerad process och finansiering med mellan 0,5 och 2 miljoner kronor.

Tid:  Onsdag 13 juni 2012 kl. 12 – 13. Enkel lunch serveras. Anmäl därför gärna deltagande i förväg till madeleine.neil@uppsalabio.se eller telefon 0768-29 77 77.

Plats: Hälsouniversitetet Linköping, Sandbäcksgatan 7, 1tr, Linköping.

Karta: http://www.hu.liu.se/startsida-col3/1.57751/karta_hu_v3.pdf

Pressmötet genomförs även via web och telefon:

1) Koppla upp din webläsare till följande adress: https://uppsalabio.webex.com/uppsalabio/j.php?ED=9406587&UID=517352&RT=MTUjMTMw

2) Ring in till:  08-34 54 90 och knappa in möteskod 04 12 69.

Behöver du assistans, kontakta Madeleine Neil, Uppsala BIO, tel 0768-29 77 77.

Om BIO-X och Uppsala BIO

BIO-X är ett program inom Uppsala BIO som stödjer både forskare och industri i utvecklingen av nya konkurrenskraftiga life science-produkter. I BIO-X utgår alltid projekten från behov inom sjukvården eller övriga samhället. BIO-X erbjuder en strukturerad process och finansiering. Målet är ett proof-of-concept eller motsvarande. www.uppsalabio-se/bio-x

Uppsala BIO skapar nya vägar som stärker life science-sektorns konkurrenskraft och tillväxt i nära samarbete med industrin, universiteten, sjukvården och samhället. Uppsala BIO ingår i Vinnovas program Vinnväxt. www.uppsalabio.se

• prostatacancer
  • levercancer
  • alzheimer
  • diagnostik

Uppsala BIO is an independent, not-for-profit actor that works to enhance the long-term competitiveness and growth of the life science sector. Our most important efforts are about turning up the flow of innovations, starting from defined needs in healthcare and society in general. We do this together with companies, universities, healthcare, and public authorities.