Projekt som ska bekämpa vårdrelaterade infektioner söker partners inom vård och industri.

Första urvalet till BIO-X programmet klart.

Höstens BIO-X efterlysning av produkter, metoder och tjänster som kan förbättra, förebygga och upptäcka vårdrelaterade infektioner, ledde till 35 projektförslag. Efter Uppsala BIOs första utvärdering har första gruppen projekt gått vidare och söker nu samarbetspartners från industrin och inom vården.

Uppsala BIO, som driver programmet BIO-X, kommer nu att tillsammans med idégivarna bearbeta förslagen ytterligare, bl.a. genom att komplettera projektteamen med kompetenser som saknas. De projekt som slutligen är kvar efter ytterligare två utvärderingar kommer erbjudas stöd i form av finansiering och processtöd ur BIO-X programmet.

De projekt som nu söker partners är finns huvudsakligen, men inte endast, inom medicinteknik och diagnostik. Partners bidrar normalt till projektets utveckling med kompetens, andra natura-insatser eller finansiering, och erbjuds i gengäld första-hands rätt att förhandla om projektresultaten.

Uppsala BIO har drivit BIO-X programmet sedan 2004. BIO-X ger ett väl strukturerat process-stöd till tidiga life science-projekt där de tekniska riskerna fortfarande är höga, och där ett nära samarbete mellan forskning, slutanvändare och företag är en framgångsfaktor.

Senaste datum för att lämna in en intresseanmälan för något av projekten är den 20 april 2013.

Läs mer om BIO-X programmet och om projekten som letar partners här >>>

·  Karin Agerman, PhD, Projektansvarig BIO-X, karin.agerman@uppsalabio.se, 070-300 88 09

• medicinteknik
  • diagnostik

Uppsala BIO is an independent, not-for-profit actor that works to enhance the long-term competitiveness and growth of the life science sector. Our most important efforts are about turning up the flow of innovations, starting from defined needs in healthcare and society in general. We do this together with companies, universities, healthcare, and public authorities.