Uppsala BIO öppnar BIO-X för projekt inom grön och industriell bioteknik

Idag släpper Uppsala BIO ännu en utlysning inom sitt program BIO-X som tar forskning till proof-of-concept. För första gången efterlyser man projekt som kan bidra med lösningar inom det man brukar kalla grön och industriell bioteknologi, alltså lösningar inom t ex växtproduktion, skogsförädling, bioenergi eller livsmedelsteknologi.

BIO-X erbjuder forskargrupper ett skräddarsytt projektstöd i form av kontakter med kunder och slutanvändare, expertbedömingar, projektplanering och IP-stöd. Ett eller ett par projekt erbjuds också finansiering med omkring 1 miljon SEK per år och per projekt under högst två år.

BIO-X programmet tar alltid avstamp i behov i samhället som kan mötas med lösningar från bioteknisk forskning och utveckling. Den här gången efterlyses alltså lösningar som kan leda till innovationer inom kritiska områden för vår gemensamma framtid.

Det är ett väl känt faktum att våra ekosystem står inför en rad stora utmaningar. Högre befolkningstryck ökar konkurrensen om tillgång på vatten och mark för att producera mat, samtidigt som vi i västvärlden slänger stora mängder livsmedel. Klimatförändringar ställer växtodlare inför nya krav. Behovet av nya, storskaliga och hållbara energilösningar blir allt mer akut.

Att använda biotekniska lösningar för att utveckla nya typer av förnyelsebar energi, ersätta kemikalier i industriella sammanhang och hållbar produktion av skog och livsmedel är en ekonomiskt viktig tillämpning av forskningen.

Inför den nya utlysningen har Uppsala BIO rekryterat nya ledamöter till BIO-X Advisory Board, den grupp av personer med erfarenhet från forskning och tillämpning som ska bedöma projektförslagen och guida dem vidare.

– Vi känner stor ödmjukhet inför att ge oss i kast med ett nytt verksamhetsområde, och sätter stort värde på att i vårt Advisory Board kunna erbjuda forskarna erfarenheter från bl a livsmedelssektorn, bioraffinaderi, växtproduktion och miljöfrågor berättar Kristin Hellman, Uppsala BIO, som ansvarar för denna utlysning.  - Deras branscherfarenheter kompletterar vår egen erfarenhet av att guida forskningsprojekt mot proof-of-concept.

- BIO-X är ett unikt program som erbjuder forskargrupper ett aktivt processtöd för att vidareutveckla forskningsresultat mot proof-of-concept i nära samverkan med användare och industriutvecklare, berättar Erik Forsberg, Uppsala BIOs verksamhetschef.

-  Många tillämpningar av bioteknik för att utveckla t ex bioenergi eller livsmedelstekniska lösningar är relativt långsiktiga, och de ekonomiska och tekniska riskerna har bedömts vara höga. BIO-X processen minskar många av dessa risker avsevärt. BIO-X är därför ett viktigt verktyg för att få fram innovativa lösningar även inom grön och industriell bioteknik, kommenterar han vidare.

BIO-X söker projektidéer som är för tidiga för kommersiell finansiering, men för långt hunna för att kvalificera för reguljärt forskningsstöd.

Utlysningen inom grön och industriell bioteknik är öppen till och med den 27 maj. All information om utlysningen finns tillgänglig på www.uppsalabio.se/bio-x.

Vad är grön och industriell bioteknik?

Med grön bioteknik avses oftast metoder som syftar till att på bioteknologisk väg förbättra avkastningen av växtproduktion för tillverkning av livsmedel, djurfoder eller inom skogsbruk.

Med industriell bioteknik, ibland även kallad vit bioteknik, avses användning av t ex bakterier och enzymer som ”cell-fabriker” för att tillverka energiråvara, plaster, rengöringsmedel, livsmedelsförpackningar m.m.

Om Uppsala BIO och BIO-X

BIO-X har funnits i Uppsala BIOs utbud sedan 2004. Omkring 50 projekt deltar idag i stödprogrammet. Sedan starten har också åtta projekt finansierats inom BIO-X, varav fem hunnit lämna programmet. Fyra av dessa utvecklas nu vidare inom olika life science-företag. Dessutom deltar cirka femtio projekt i stödprogrammet. Den senaste utlysningen, där projekt inom diagnostik efterlystes, genererade över trettio dokumenterade projektförslag från ledande forskargrupper i Uppsala och Stockholm. Urvalsprocessen beräknas vara klar i slutet av april.