Uppsala BIO visar studie- och yrkesvägledarna bioteknik i praktiken

När Uppsalas 50 studie- och yrkesvägledare samlas till arbetsmarknads- och branschdag fredag den 1 oktober väntar inte bara de vanliga föreläsningarna med tabeller över efterfrågade yrkeskategorier. Den här gången får studie- och yrkesvägledarna också vara med om hur man tar fram DNA ur biologiskt material, ett klassiskt experiment som skulle kunna ha utförts på något laboratorium.

Det är Uppsala BIO som på ett handfast sätt vill förmedla att naturvetenskap är spännande och roligt, och samtidigt förklara vad ett arbete inom något av Uppsalas många life science företag skulle kunna innebära.

Uppsala kommun arrangerar arbetsmarknads- och branschdagen i samarbete med Regionförbundet Uppsala län. Studie- och yrkesvägledarna behöver kontinuerligt aktuell information om arbetssituationen i olika branscher, vilket är syftet är förmedla under dessa dagar. Vid den här träffen medverkar bl a Uppsala BIO med information om life science-sektorn.

- Det är oerhört viktigt att Uppsalas studie- och yrkesvägledare kan förmedla en bra bild av life science-sektorn och då behövs mer än siffror, säger Kristin Hellman, ansvarig för kompetensfrågor på Uppsala BIO, som kommer att medverka under fredagen.

Life science-sektorn står för mellan 15 och 20 procent av alla arbetstillfällen i Uppsala och är regionens främsta källa för exportinkomster. ”Att våra ungdomar kan föreställa sig en framtid inom de här verksamheterna betyder mycket för det långsiktiga rekryteringsunderlaget.”, säger Kristin.

- Jag hoppas att studie- och yrkesvägledarna när dagen är över uppfattar att life science-sektorn erbjuder roliga arbeten och karriärmöjligheter, att naturvetenskap är både spännande och begripligt och att de vill veta mer!

Medverkan i Uppsalas arbetsmarknads- och branschdag är en del av Uppsala BIOs uppdrag inom kompetensfrågor för life science-sektorn. Parallellt pågår en diskussion med branschens arbetsgivare om kort- och långsiktiga behov av arbetskraft och kompetens.

Uppsalas arbetsmarknads- och branschdag äger rum i Linnégymnasiets aula, Västra Strandgatan 11, Uppsala under hela fredagen den 1 oktober med start kl 08:30. Uppsala BIOs informationspass pågår mellan 10:30 och 11:45.

Pressen är välkommen att delta under Uppsala BIOs information.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Madeleine Neil, kommunikationschef Uppsala BIO, madeleine.neil@uppsalabio.se, tel 0768-29 7777.

Ingrid Holström, produktionsledare för Samlad vägledning, Uppsala kommun,

• Skola

• uppsala
  • skolan och näringslivet
  • studievägledare

Uppsala BIO skapar nya vägar som stärker life science-sektorns konkurrenskraft och tillväxt, i nära samarbete med industrin, universiteten, sjukvården och samhället. Uppsala BIO ingår i Vinnovas program Vinnväxt.

Uppsala BIO is pioneering new paths to strengthen the competitiveness and growth of the life science sector in close collaboration with industry, the university, the healthcare system and society. Uppsala BIO is part of Vinnova’s Vinnväxt program.