Frodeparken speglar sig i kunglig glans

Kronprinsessan Victoria besökte Uppsala under fredagen, för att på plats få följa den spetsforskning och utveckling inom miljöfrågor och life science som pågår i Uppsala.

Under besöket presenterade Uppsalahem sitt nya bostadshus Frodeparken vid Resecentrum i Uppsala, som har Nordens största solcellsfasad. Totalt kommer 1 800 solcellspaneler att täcka husets behov av fastighetsel för t ex hissar, belysning och ventilation.

Även om Frodeparken, med sina 70 lägenheter, inte är inflyttningsklar förrän till årsskiftet, är intresset mycket stort från både internationellt och nationellt håll.  Husets integrerade fasad av solceller och ovanliga  arkitektur får både bygg- och energibranschen att lyfta på ögonbrynen.
- Vi är väldigt glada över att Frodeparken inspirerar så många och vi hoppas så klart att vårt initiativ ska bana vägen för andra som vill satsa på ny energiteknik, säger Mikael Rådegård, vd för Uppsalahem AB.

Förutom Uppsalahem medverkade bland annat professor Kerstin Edström, samordnare för energiforskningen vid Uppsala universitet och Professor Marika Edoff som forskar om solceller vid Ångströmlaboratoriet

För mer information kontakta Lars Gunnar Sjöö, byggchef Uppsalahem, tel. 018-727 34 45, för pressbilder kontakta Malin Berggren, kommunikatör, Uppsalahem, tel. 018-727 34 57, e-post: malin.berggren@uppsalahem.se.

Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag med 15 600 bostäder (inklusive Studentstaden) runt om i Uppsala. Totalt har nästan 30 000 Uppsalabor sin bostad hos Uppsalahem i områden som Luthagen, Sävja, Kvarngärdet, Kåbo och Gottsunda. Uppsalahem har cirka 260 anställda och omsätter närmare en miljard kronor.