Två pris till Uppsalahemkoncernen för kraftigt förbättrat kundarbete

Två av Uppsalahemskoncernens bolag Uppsalahem AB och Uppsalahem Servicebostäder AB, fick torsdagen den 8 februari ta emot var sitt första pris för kraftigt förbättrat kundarbete av undersökningsföretaget AktivBo. Båda företagen fick sina priser i kategorin ”Årets lyft 2006”. Uppsalahem AB i klassen för bostadsföretag med över 10 000 hyresgäster och Uppsalahem Servicebostäder AB i klassen kommunala bolag. Kundnöjdheten hos Uppsalahem ABs kunder ökade med 3,1 procent i den senaste kundundersökningen. Bland kunder i seniorboenden, hos Uppsalahem Servicebostäder AB, ökade kundnöjdheten med 4,9 procent. Uppsalahemkoncernen mäter årligen kundernas uppfattning om företaget och det egna boendet för på så sätt bli en ännu bättre hyresvärd. Sedan flera år görs två olika större kundundersökningar, en bland hyresgäster som bor i hyresrätt och en bland boende i seniorbostäder. De senaste kundundersökningarna visar att Uppsalahem AB och Uppsalahem Servicebostäder AB har förbättrat sig på alla områden – dialog, trygghet, trivsel, rent och snyggt och hjälp när det behövs. Generellt kan konstateras att den högsta ökningen av serviceindex gäller förbättrad hantering av besök, telefon, brev, fax och e-post. Fredrik Holm, fastighetschef på Uppsalahem AB och Sara Westberg, fastighetsekonom på Uppsalahem Servicebostäder AB gläder sig åt att företagen får pris för sina insatser. – Att antalet nöjda kunder ökade med 3,1 procent inom Uppsalahem AB kan tyckas som en blygsam ökning, men bland bostadsföretag anses förbättringen vara mycket stor. Det bekräftar att det arbete vi lagt ner det senaste året uppskattas av våra hyresgäster, säger Fredrik Holm, men konstaterar att Uppsalahem AB inte kan slå sig till ro nu utan att priset sporrar till att satsa ännu mer på kundorientering och att leva upp till företagets vision att vara ”lite mera värd”. – Det är roligt att företagen blir uppskattade för sitt arbete med ett pris, men det bästa är att få ett kvitto på att det engagemang som våra medarbetare har för våra kunder och deras trygghet och trivsel ger resultat, säger Fredrik Holm och Sara Westberg. För information kontakta: Fredrik Holm, fastighetschef, Uppsalahem AB, 018-727 34 23 Sara Westberg, fastighetsekonom, Uppsalahem Servicebostäder AB, 018-727 34 77 Fakta: Uppsalahem AB har drygt 11 000 hyresbostäder och Uppsalahem Servicebostäder AB med cirka 1 500 bostäder för vård och omsorg samt seniorbostäder. Kundundersökningarna har utförts av AktivBo, som också delat ut priserna. Företaget sammanställer sina mätningar bland 50 fastighetsföretag och jämför resultaten. Det är efter en sådan jämförelse som Uppsalahemkoncernens företag visat sig ha ökat sina resultat mest bland alla ingående företag. En tredjedel av Uppsalahem ABs hyresgäster, 3 600, fick enkäten, 2 253 svarade, dvs 63,1 procent. Svarsfrekvensen i Uppsalahem Servicebostäders undersökning var 63,8 procent - 397 enkäter delades ut och 240 besvarades. Under våren kommer Uppsalahemkoncernen att genomföra 2007 års kundundersökningar.