Uppsalahem bygger framtidshus

Nu sätter Uppsalahem spaden i marken för minienergihuset Holmfrid i Svartbäcken. Med modern geoenergi, LED-teknik och solfångare är målsättningen en energiförbrukning om 45 kWh/kvm, vilket kan jämföras med standardkraven i Sverige om 100 kWh/kvm.

Inför varje nyproduktion ser Uppsalahem över husets potential för energibesparing och i Holmfrid i Svartbäcken når företaget nu sitt rekord. I planeringen av minienergihuset Holmfrid är målsättningen att huset ska dra maximalt 45 kWh/kvm, år. Boverkets Byggregler, BBR, anger ett krav på 100 kWh/kvm, år, vilket Uppsalahem genomgående även i andra projekt klarar med god marginal.

För Holmfrid planeras flera nya tekniska lösningar såsom geoenergi som utnyttjar markvärme för att förvärma ventilationsluften, LED-belysning och solfångare. Holmfrid blir också Uppsalahems första byggnad att miljöklassas enligt Miljöbyggnad, en certifiering som tar hänsyn till inomhusmiljö, energi och materialval.

Samverkansentreprenör i projektet är JM AB.

Välkommen på äppleträdsspadtag

Uppsalahem inbjuder media till ett första spadtag för detta framtidshus i Svartbäcken tisdagen den 22 maj, kl. 13.00. Bygget startar genom att vi planterar gårdens första äppelträd, som om ett par år kan erbjuda de boende ekologiska äpplen helt utan kemikalier. Äppelträdet i sig kan också binda 1–3 kg koldioxid per år, vilket passar väl in i detta gröna bostadsområde.

Plats: Ingvarsgatan 1

Tid: Tisdagen den 22 maj, kl. 13.00

För mer information kontakta Linda Ryttlefors, kommunikationschef, tel. 018-727 34 22.

• nyproduktion
  • hållbar utveckling

Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag med 15 600 bostäder (inklusive Studentstaden) runt om i Uppsala. Totalt har nästan 30 000 Uppsalabor sin bostad hos Uppsalahem i områden som Luthagen, Sävja, Kvarngärdet, Kåbo och Gottsunda. Uppsalahem har cirka 260 anställda och omsätter närmare en miljard kronor.