Uppsalahem får högt kreditbetyg

Mycket låga affärsrisker, stabilt kassaflöde och stark ägare nämns som några av motiven till det höga kreditbetyget.

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s har genomfört sin årliga översyn av Uppsalahem och bekräftar det högsta kreditbetyget som Uppsalahem fick sommaren 2009, A+/Stabil. Uppsalahems så kallade stand-alone kreditvärdighet har samtidigt höjts från A- till A.

Bolagets betyg är satt utifrån Uppsalahems mycket låga affärsrisk, ett stabilt kassaflöde och en stärkt likviditetsposition. Standard & Poor's framhåller särskilt Uppsalahems starka ställning på hyresmarknaden i Uppsala och fastighetsportföljens betydande övervärden.

Standard & Poor’s lägger också stor vikt vid att Uppsalahem har en stark ägare i Uppsala kommun.

För mer information besök www.uppsalahem.se eller kontakta Kerstin Joelsson, finanschef Uppsalahem, tel. 018-727 34 64.

• Finans

• standard & poor
  • rating

Uppsalahem är Uppsalas största fastighetsbolag och erbjuder ett brett utbud av boende för olika faser i livet. Uppsalahems vision är att vara Lite mera värd. Hyresgästen ska alltid känna sig trygg och trivas och få gehör för sina önskemål om det egna boendet. Uppsalahem AB (publ) ägs till 100 procent av Uppsala Stadshus AB (helägt av Uppsala kommun). Uppsalahem har 245 anställda och omsätter 900 miljoner kronor. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till 925 000 kvadratmeter och omfattar 14 000 lägenheter och 1 200 lokaler.