Uppsalahem förvärvar fastigheter från Landstinget i Uppsala län

Uppsalahem AB och Uppsalahem Servicebostäder AB förhandlar om förvärv av totalt tre fastigheter från Landstinget i Uppsala län.

Fastigheterna är belägna i Kåbo och Svartbäcken, i Uppsala. Aktuella fastigheter är Kåbo 53:2, vilken i populärnamn benämnas som Vårdhögskolan, samt Svartbäcken 36:13-14, vilken inrymmer Svartbäckens sjukhem samt vårdcentralen i Svartbäcken. Tillträde planeras till den 1 maj 2009. Uppsalahem kommer att fortsätta att förvalta fastigheterna och övertar alla gällande hyresavtal.

Uppsalahems VD, Åsa Hedenberg:

- Med detta förvärv stärker Uppsalahem möjligheterna att utveckla Uppsala med hyresbostäder i attraktiva och expansiva delar av staden. Förvärvet av fastigheterna i Svartbäcken är strategiskt utifrån Uppsalahems övriga bestånd i stadsdelen.

- Försäljningen är en del i omstruktureringen av Landstingets fastighetsbestånd. Syftet är att koncentrera ägandet till strategiska vårdfastigheter och öka andelen inhyrda lokaler och på så sätt frigöra kapital till investeringar, säger Tommy Lenberg, förvaltningsdirektör Landstingsservice.

Landstinget kommer fortsättningsvis att hyra lokaler i delar av fastigheterna för sitt behov bland annat Svartbäckens vårdcentral. Uppsalahems styrelse fattade principbeslut den 16 mars och Landstingsstyrelsen fattar beslut om försäljningen den 31 mars.

För mer information kontakta:

Åsa Hedenberg, VD Uppsalahem, telefon: 018 - 727 34 01

Tommy Lenberg, Förvaltningsdirektör Landstingsservice, telefon: 018 - 611 77 12