Uppsalahem förvärvar fastigheter från Uppsala Läns Landsting

Landstingsstyrelsen har tagit beslut om att försäljningen av tre fastigheter till Uppsalahem fullföljs. Avtal är tecknade den 6 april 2009 och tillträde sker den 1 maj 2009.

Uppsalahem AB och Uppsalahem Servicebostäder AB förvärvar totalt tre fastigheter från Landstinget i Uppsala Län. Fastigheterna är belägna i Kåbo och Svartbäcken i Uppsala och den totala köpeskillingen uppgår till 165 mkr.

Aktuella fastigheter är Kåbo 53:2 vilken i populärnamn benämnas som Vårdhögskolan samt Svartbäcken 36:13-14 vilken inrymmer Svartbäckens sjukhem samt vårdcentralen i Svartbäcken. Uppsalahem kommer att fortsätta att förvalta fastigheterna och övertar alla gällande hyresavtal. Landstinget kommer fortsättningsvis att hyra lokaler i delar av fastigheterna för sin verksamhet, bland annat Svartbäckens vårdcentral.

Uppsalahems vd, Åsa Hedenberg:

- Detta förvärv stärker Uppsalahems möjligheter att utveckla Uppsala med hyresbostäder i attraktiva och expansiva delar av staden. Förvärvet av fastigheterna i Svartbäcken är strategiskt utifrån Uppsalahems övriga bestånd i stadsdelen.

­- Försäljningen är en del i omstruktureringen av Landstingets fastighetsbestånd. Syftet är att koncentrera ägandet till strategiska vårdfastigheter och öka andelen inhyrda lokaler och på så sätt frigöra kapital till investeringar, säger Tommy Lenberg, förvaltningsdirektör Landstingsservice.

För mer information kontakta:

Åsa Hedenberg, vd Uppsalahem, telefon: 018-727 34 01

Tommy Lenberg, förvaltningsdirektör Landstingsservice, telefon: 018-611 77 12