Uppsalahem investerar cirka 100 mkr i modernt fibernät

Under 2012 börjar Uppsalahem ansluta sina bostäder till fiber-uppkoppling och ger samtliga kunder tillgång till bredband med hög hastighet. Fibernätet kommer att vara öppet och därigenom får Uppsalahems kunder fler konkurrerande tjänsteleverantörer att välja mellan. Kommunikationsoperatör i det öppna nätet blir Open Universe.

Uppsalahems kunder efterfrågar snabbare bredband, större valfrihet och fler tjänsteleverantörer – något som är en förutsättning för arbets- och privatlivet för allt fler. Genom Uppsalahems öppna nät kommer kunderna kunna välja mellan flera olika leverantörer och prisnivåer av bredband, TV och telefoni.

De första bostäderna kommer att börja anslutas under senare delen av 2012. Målet är att samtliga bostäder ska vara anslutna till 2015.

–      Att skapa bra förutsättningar för Uppsalahems kunder att använda sig av modern teknik och nya tjänster är viktigt. Vi använder TV:n och datorn på ett helt annat sätt idag och det ger andra krav på bredbandshastighet säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Upphandlingen av kommunikationsoperatör vanns av Open Universe, som är en del av Telenor Sverige.

–      Genom Open Universe får Uppsalahem tillgång till både en infrastruktur som klarar framtidens krav och ett brett tjänsteutbud, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef företagskunder, Telenor Sverige.

För mer information och bilder kontakta
  Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem, tel. 0730-48 89 59.
  Presstjänsten, Open Universe, tel. 08-41 00 75 55

• bredband
  • fibernät

Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag med 15 600 bostäder (inklusive Studentstaden) runt om i Uppsala. Totalt har nästan 30 000 Uppsalabor sin bostad hos Uppsalahem i områden som Luthagen, Sävja, Kvarngärdet, Kåbo och Gottsunda. Uppsalahem har cirka 260 anställda och omsätter närmare en miljard kronor.