Uppsalahem samlar Tuna Backars historia i en bok

Stadsarkitekten Gunnar Leche hade en idé om att Tuna backar skulle bli ett bostadsområde dit människor flyttade och kunde bo kvar hela livet. Nu har det gått över 60 år sedan Tuna Backar invigdes av kung Gustav VI Adolf och det är fortfarande ett av Uppsalahems mest populära områden. Tillsammans med några av dem som bott i kvarteret sedan från start, har Uppsalahem samlat historien om Tuna backar i en liten bok.

Flera av hyresgästerna har bott kvar sedan starten och tillsammans med dem har vi på Uppsalahem gjort boken om Tuna Backar. Vi får träffa Dagmar, född 1922, som var med när området invigdes av Gustav VI Adolf 1951. Tillsammans med maken Lennart flyttade hon in redan 1948 – nu bor hon ensam i lägenheten eftersom Lennart gick bort sommaren 2010.

- Alla som flyttade in hade småbarn. Förr hade vi en lekfröken och lekmagister från Uppsalahem på gården, berättar Dagmar. Hon berättar också att de första åren fanns personal som tog hand om de boendes tvätt.

- Tuna backar fortsätter att vara ett av Uppsalahems mest populära områden år efter år. Det är ett otroligt mysigt område med vackra hus och många hyresgäster som bor kvar länge. Det känns fint att hedra Tuna backar med en bok, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef, Uppsalahem.

Boken finns att köpa hos Uppsalahem för 60 kronor i Bobutiken, S:t Persgatan 28.

För frågor:

Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem, linda.ryttlefors@uppsalahem.se 018-727 34 22

• arkitektur
  • uppsala