Ale Möller och Oerhörda röster 19 november

Den mänskliga rösten kan uttrycka allt!

Fredag 19 november 19.30
Stora salen

Sångare från olika geografiska platser och från olika delar av den musikaliska världen uppträder tillsammans med Ale Möller i Uppsala Konsert & Kongress 19 november. Bland andra får vi åter uppleva den fascinerande strupsångaren Hosoo som med sin grupp Transmongolia deltog i årets Uppsala International Sacred Music Festival i början av november.

Medverkande: Ale Möller, Christian Zender, Wimme Saari, Kristina Hansson, Hosoo, Svante Drake, med flera.

I konserten som de har valt att kalla Oerhörda röster tänjs gränserna för hur den mänskliga rösten används. Det som förenar dessa sångare är att de använder fascinerade tekniker som vi inte är vana vid att höra. Ale Möller är den musiker som kanske mest och bäst av alla visar att musiken är gränslös. Att det mesta handlar om lyssnaren och att det är fullt möjligt att låta sig omfamnas av klanger från olika kulturer. Han tar fram det unika i musik från hela världen och låter oss höra och fascineras. Och rösten är ett ständigt fascinerande instrument.

Upplev samisk jojk med ackompanjemang av en strupsångare i kombination med en koloratursopran och en mänsklig trummaskin. Solisterna kompas av Ale Möller och hans band. Den som varit på en konsert med Ale Möller vet också att han är en fantastisk, rolig, underfundig och underhållande scenpersonlighet.

Om Ale Möller och Oerhörda röster på ukk.se

Ale Möllers hemsida

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

För mer information kontakta producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32.

• folkmusik
  • strupsång
  • sopran
  • jojk

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.