Amanda Bergman till UKK - biljettsläpp idag

Vi känner henne som låtskrivare och sångerska i hyllade bandet Amason, som under förra året steg som en raket på pophimlen. Under hösten gjorde hon också hyllade framträdanden tillsammans med Seinabo Sey, Maja Francis och First Aid Kit. Amanda Bergmans första fullängdsalbum i eget namn landar i slutet av februari och därefter väntar turné – med ett nedslag hos oss på UKK!

Onsdag 27 april, 19.30, Sal B, Uppsala Konsert & Kongress
Biljettsläpp: 29/1 kl 09.00 (http://www.ticnet.se/event/amandabergman/BI60427)

Sångerskan, musikern och låtskrivaren Amanda Bergman från byn Björka i Dalarna har sedan debuten 2009 varit verksam som soloartist, då under namnen Hajen och Idiot Wind, och allra senast som medlem i bandet Amason, tillsammans med bl. a. Gustav Ejstes (Dungen) och Pontus Winnberg (Miike Snow). 2010 släppte Amanda sin första EP som blev mycket uppmärksammad både i Sverige och internationellt, och hon åkte på ett flertal turnéer världen runt som förband till First Aid Kit och the Tallest Man on Earth. Amanda har också medverkat i ett flertal andra projekt, bl.a. har hon uppträtt tillsammans med Bröderna Lindgren och i början av 2015 medverkade Amanda Bergman på den uppmärksammade Oskar Linnros-producerade låten "Vintersaga".

Trots många år som flitigt anlitad och uppmärksammad musiker och kompositör har Amanda Bergman aldrig tidigare släppt ett eget fullängdsalbum. Amanda har skrivit debutalbumet ”Docks” själv och producerat tillsammans med Petter Winnberg (Amason, Little Majorette), Jonas Teglund och Petter Granberg. Kristian Matsson (The Tallest Man On Earth) har också varit med och producerat två låtar på skivan. Förnimmelser från Hajen, Idiot Wind och Amason hörs på låtarna, men det här är första gången artisten Amanda Bergman träder fram till fullo som soloartist. Och vi vet att det kommer bli magiskt!

• konsert
  • ukk