Anne-Sophie Mutter och TrondheimSolistene 23 oktober

Världsviolinisten Anne-Sophie Mutter tillbaka till Uppsala!

Tisdag 23 oktober 19.30
Stora salen

Med sublim musikalitet och bländande teknik gör Anne-Sophie Mutter sina konserter till upplevelser utöver det vanliga. Hon har bara gästat Uppsala en gång tidigare, även då i Uppsala Konsert & Kongress. Tisdag 23 oktober får vi höra henne igen tillsammans med TrondheimSolistene i Vivaldis Årstiderna och en ny konsert tillägnad henne av André Previn.

På den här konserten bjuder Anne-Sophie Mutter på Vivaldis Årstiderna, musik som följt henne under många år och som många förknippar med Mutter. Hon har spelat in dem på skiva med Wienfilharmonikerna under legendariske Herbert von Karajan, men också tillsammans med TrondheimSolistene, som hon har med sig i Uppsala. För att ge Vivaldis 1700-talsmusik ytterligare dimensioner har Mutter och TrondheimSolistene beställt en helt ny violinkonsert av André Previn, där besättningen med stråkar och cembalo följer i Vivaldis spår liksom det klassiska tresatsiga mönstret.

Anne-Sophie Mutter upptäcktes redan som 13-åring av den legendariske demondirigenten Herbert von Karajan. Hennes karriär som startade då, omkring 1977, saknar nära nog motstycke i den klassiska musikvärlden. Hon lovade omvärlden att om det skulle gå slentrian i hennes konserter skulle hon lägga av senast vid 45 års ålder. Hon passerade den åldern för några år sedan men har definitivt inte slutat ge konserter. Att det skulle gå slentrian i hennes spel är helt enkelt för osannolikt. Tvärtom har hon fördjupat sitt spel och hennes teknik har aldrig varit mer blixtrande och virtuos.

Mutter ägnar en stor del av sin tid åt att stödja unga musiker, bland annat genom sin egen Anne-Sophie Mutter Foundation som främjar utbildningsinsatser för stråkmusiker och delar ut stipendier. Men också genom att själv delta och samarbeta med unga musiker och ensembler, som norska TrondheimSolistene som ackompanjerar henne vid konserten i Uppsala.

Deras samarbete går tillbaka ända till 1999 när de spelade in Vivaldis Årstiderna för skivbolaget Deutsche Grammophon. De har sedan dess genomfört flera inspelningar och turnéer, bland annat i Kina, Japan och Indien.

Arrangör

Producent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31