Bachs samtliga solosviter för piano, cello och violin - BACH!!!

BACH!!! Tre dagar, tre solister och tre utropstecken

Nu är det dags! Till helgen väntar ett svårslaget tillfälle att få njuta av Bachs samtliga solosviter för piano, cello och violin - live, i rad och under en helg - med solister som tillhör det absoluta toppskiktet i världen: Andreas Brantelid, Christian Ihle Hadland och Isabelle Faust.

Obs! Claudio Bohórquez ersätter Anderas Brantelid, som ställer in sin medverkan pga sjukdom.

Den internationellt erkände cellosolisten Claudio Bohórquez ersätter Andreas Brantelid som måste ställa in sin medverkan pga av sjukdom. Bohórquez kommer att framföra J.S. Bachs sex solocellosviter BWV 1007-1012 som planerat.

Claudio Bohórquez bördig från Peru och Uruguay har hyllats som en av de mest spännande och fascinerande musikerna i sin generation av dirigenter, publik och kritiker. Han vunnit en rad musiktävlingar och turnerar som solist över hela världen. Vi är mycket glada att vi kan erbjuda denna hyllning till Bach med en spännande cellosolist som spelar för första gången i Sverige.

______________________________________________________________

Johann Sebastian Bach (1685–1750) har påverkat och influerat musiker och kompositörer i århundraden. Hans närvaro går ofta att spåra långt utanför det vi räknar som konstmusik.

Den 2-4 februari synar vi denne ojämförlige gigant med lupp och presenterar hans mest avskalade verk i helfigur. UKK bjuder på en minst sagt sällsynt möjlighet och en stor tugga fantastisk musik: Johann Sebastian Bachs samtliga solosviter för cello, piano och violin!

- Många som spelar fiol, piano eller cello har spelat solopartitorna och sonaterna av Bach, men väldigt sällan får man chans att höra dessa live – och framförallt inte alla på en gång. Att höra tre fullfjädrade instrumentalister spela alla sex solostyckena på respektive instrument på en kväll är en utmaning och en unik chans! Missa inte detta, säger Stefan Holmström, producent för projektet på Uppsala Konsert & Kongress

Många musiker har ett speciellt förhållande till musiken komponerad av Bach och återvänder ofta till hans omfattande och utmanande katalog. Den norske stjärnpianisten Christian Ihle Hadland berättar om sin relation till J.S Bach. (Läs hela texten i konsertprogrammet, bifogat som pdf, scrolla ner på sidan.)

Fredag 2/2 19.00 Sal B
Cellisten
Claudio Bohórque spelar J.S. Bachs sex solocellosviter BWV 1007-1012.

Lördag 3/2 18.00 Sal B
Pianisten Christian Ihle Hadland spelar J.S. Bachs sex solopartitorna för piano BWV 825 – 830.

Söndag 4/2 16.00 Sal B
Violinisten Isabelle Faust spelar J.S. Bachs partitor och sonater för soloviolin BWV 1001–1006.

Mer om solisterna:

Claudio Bohórquez - cello
bördig från Peru och Uruguay har hyllats som en av de mest spännande och fascinerande musikerna i sin generation av dirigenter, publik och kritiker. Han vunnit en rad musiktävlingar och turnerar som solist över hela världen. Vi är mycket glada att vi kan erbjuda denna hyllning till Bach med en spännande cellosolist som spelar för första gången i Sverige.

Christian Ihle Hadland - piano
En av Norges främsta musiker, förr 1983 i Stavanger. Han gjorde sin debut med norska radioorkestern vid 15-års ålder, och har sedan gått vidare och spelat med ledande orkestrar världen över. Christian Ihle Hadland är en eftertraktad solist och hans raffinerade spel har tagit honom till några av de mest prestigefyllda scenerna i världen. Förutom i stort sett alla de stora orkestrarna i norden har han anlitats av Royal Scottish National Orchestra, Seattle Symphony Orchestra, NDR Hannover Orchestra och många fler. Han är också en eftertraktad kammarmusiker och har har varit konstnärlig ledare för kammarmusikfestivalen i Stavanger.

Isabelle Faust - violin
“Her sound has passion, grit and electricity but also a disarming warmth and sweetness that can unveil the music’s hidden strains of lyricism ...” New York Times

En av världens främsta violinister! Isabelle Faust, född 1972 i Esslingen, Tyskland, vann prestigefyllda solisttävlingar redan som mycket ung. 1993 kammade hon hem förstapriset i Paganini Contest och blev snart inbjuden att samarbeta med världens ledande orkestrar, så som Berlin Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra Tokyo för att nämna några. Hennes repertoar är imponerande och omfattar allt från J.S. Bach till samtida musik av Ligeti, Lachenmann och Widmann. Under sin lysande karriär har hon gång efter annan jobbat med välkända dirigenter som John Eliot Gardiner och Daniel Harding.

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att, med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress