Brus 8 december Live: Leidi misterie, Baron Bane, Pär Fredin

Affischdesign Niklas Karlsson

Onsdag 8 december, 19.30
Sal C

Brus är Uppsala Konsert & Kongress satsning på det lokala och regionala avantgardet som förtjänar uppmärksamhet. Det är en scen för nya sammanhang och nya uttryck. Dolt i bruset finns ofta det nya, det originella, det som fascinerar och som förtjänar att uppmärksammas, lyftas fram och lyssnas på.

Leidi misterie är drömsk, melankolisk electronica skapad av Jennie Boije af Gennäs. Med inspiration av ambient, IDM och folktronica skapar Jennie och basisten Tove Brandt ett ljudlandskap utifrån tanken att musik ska vara vacker, göra ont och vara sann mot hjärtat. Vi möts i ett hav av delay, reverb och repetitiva melodislingor.

Baron Bane trollbinder sin publik med en visuell och suggestiv show och bland influenserna finns akter som Air, Nine Inch Nails, Boards of Canada, Zero 7, Mew, Muse med flera.

Pär Fredin Med en bakåtpromenad i snöstorm genom centrala Uppsala under test av signalen Viktigt meddelande till allmänheten, fördjupar Pär Fredin sin undersökning av Uppsalas varumärke och självbild.

Niklas Karlsson, design Brusaffisch Affischen för Brus 8 december är skapad av formgivare Niklas Karlsson.

– Jag skulle nog vilja säga att den här bilden å ena sidan är en visuell improvisation med fältinspelningar, en hastig sammanfogning av olika sorters beståndsdelar (fotografi, typografi och illustration) av olika ursprung. Myrornas krig är, om inte den i dag vanligaste formen av brus, så kanske den allra mest uppenbara och signifikativa. Å andra sidan är den bara ett försök till att göra något fint, säger Niklas Karlsson.

Ett fåtal av Niklas Karlsons signerade och numrerade affischer finns i UKK:s biljettkassa för den som vill ha.

Se och lyssna

Arrangör Uppsala Konsert & Kongress

För mer information kontakta producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32.

• övrigt

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter och andra föreställningar samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.