Crossroads – A Video Art Concert

Heavy Breeze Ensemble möter videokonstnären Petra Lindholm

Söndag 13 mars 15.00
Sal B

När konst möter musik uppstår nya dimensioner. Crossroads är en unik föreställning där videokonst och live-musik vävs samman i en tät upplevelse för alla sinnen. Uppsala Konsert & Kongress söndag 13 mars i Sal B 15.00.

Heavy Breeze Ensemble
Musikerna i Heavy Breeze Ensemble tillhör de absolut främsta på sina respektive instrument. Musiken är en dynamisk mix av komponerad och improviserad musik, akustiska och elektroniska sounds, rytmisk vitalitet och smeksam lyrik. Det är en modern och attraktiv musikalisk syntes som når bortom all traditionell ”cross-over”. Musikerna har sina rötter i både västerländsk konstmusik och afro-amerikansk tradition. Gruppens gitarrist Arne Löthman, som står för många av kompositionerna och arrangemangen inspireras gärna av medlemmarnas olika personligheter och kombinerar den klassiska musikens estetik med byggstenar från ny kreativ jazz. På programmet finns också ofta Frank Zappas musik med sina intrikata rytmer och speciella harmonik.

Konstnären
Petra Lindholm är en av de mest uppmärksammade videokonstnärerna på dagens konstscen. Hon har tilldelats många priser för sin konst, bland annat från ”Carnegie Art Award”, och hon finns representerad på Moderna Museet, Borås Konstmuseum, Malmö Konstmuseum, Kiasma, Museet för nutidskonst i Helsingfors bland många andra. Lindholm har nyligen haft utställning i Turin i Italien och hennes film ”Till Anne Marie” medverkar på Göteborgs Filmfestival 2011. Petra Lindholm är född och uppvuxen i Finland och har studerat på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1996-2001.

Musikerna
Per-Erik Adamsson flöjt, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och flitigt engagerad som kammarmusiker, mångårig medlem Omnibus Kammarblåsare. Han har även ett förflutet som rocktrummis och han har rötter i svensk folkmusik.

Michael Niesemann oboe och saxofoner, utbildad vid musikhögskolan i Köln och har som solooboist arbetat med John Eliot Gardiners English Baroque Soloists och Orchestre Revolutionnaire et Romantique. Han är professor i barockoboe vid universitetet i Würtsburg University och medlem av Musica Antiqua Köln. Saxofon spelar han i olika jazz och avant-garde-projekt.

Johan Söderlund klarinett och basklarinett, studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vid University of Southern California i Los Angeles för bland andra Yehuda Gilad och Michele Zukovsky. Han är verksam som frilansmusiker samt medlem i Stockholms läns blåsarsymfoniker.

Arne Löthman gitarrer, studerade klassisk gitarr vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har sedan dess lett flera egna grupper, framför allt inom jazzgenren. Han har spelat med bland andra Eje Thelin, Kenny Wheeler, Nisse Landgren och Art Lande. Han har komponerat mycket teatermusik och kammarmusik för skilda ensembler. Löthman är Heavy Breeze Ensembles huvudsakliga kompositör.

Mats Bergström klassisk gitarr studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och gjorde internationell solodebut i Wigmore Hall i London. En av få gitarrister som kan kombinera exceptionella kvaliteter inom klassisk musik med en genuin känsla för jazz. Han spelar även elgitarr och rockmusik.

Jenny Kristoffersson kontrabas och elbas, studerade vid Musikhögskolan i Göteborg. Hon spelar framför allt kontrabas i olika jazzkonstellationer, men är även inblandad i projekt med allt från symfoniorkestrar till rockband i egenskap av musiker, arrangör och kompositör. Hon spelar även cello.

Anders Haag slagverk är Kungliga Filharmonikernas solopukist. Han studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han nu även undervisar i pukspel. Han började som trummis innan han fördjupade sig i den klassiska musiken, men han har alltid varit öppen för många olika genrer. Han är även medlem av slagverksensemblen Glorious Percussion, som bland annat spelat med Berliner Philharmoniker.

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt: Producent Stefan Holmström, 018-727 90 31, stefan.holmtrom@ukk.se

• improvisation
  • live-musik
  • art
  • akustisk
  • elektronisk musik
  • videokonst

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter och andra föreställningar samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.