Curious Classics - en nyfiken festival med klassisk musik från hela världen!

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 10:00 CEST

Curious Classics - Illustration: Babak Safari, Grafisk form: Magnus Hörberg

Curious Classics - öppna öronen för musiktraditioner från hela världen!

Begreppet klassisk musik leder ofta våra associationer till västerländsk klassisk musik och namn som Bach, Mozart och Beethoven. Med Curious Classics vill vi väcka din nyfikenhet för klassisk musik från andra delar av världen. Vi får möta excellenta musiker från vitt skilda traditioner. Från azerbadjansk mugham och malinesisk mande till kinesisk klassisk musik - och mycket mer. Festivalen bjuder dessutom på aktiviteter för barn, seminarier och workshops!

Curious Classics initierades av Re:Orient och arrangeras i samarbete med Uppsala Konsert & Kongress.

Den 16 april släpps biljetterna till konsertprogrammet i vilket ni kan finna bland annat Marcel Khalife (Libanon), Houmayoun Sakhi (Afghanistan), Fargana Qasimova (Azerbajdzjan), Trio Da Kali (Mali) och Kayhan Kalhor (Iran).

Programmet kommer att framföras på Uppsala Konsert & Kongress, men i delar också på Moriska Paviljongen i Malmö. Workshops sker på, och i samarbete med, Kungl. Musikhögskolan. Inom seminarieprogrammet finner ni bland annat musikjournalist Michael Church som gett ut boken The Other Classical Musics samt professor Theodore Levin som kommer tala om musikens utveckling längs Sidenvägen. Därtill arrangerar vi tillsammans med Kungliga Musikaliska Akademin en Klingande Akademi under festivalen.

Festivalen möjliggörs genom stöd från Musikverket, Uppsala Kommun samt Aga Khan Music Initiative.

Presskontakt Re:Orient
Kholod Saghir - Producent/Re:Orient
epost: kholod@reorient.se
www.reorient.se

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att, med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress

Kommentarer (0)