Dans för friheten att vara den man är - JUCK och Black Forest på UKK i vår

Två attitydstarka dansföreställningar tar plats på UKK i vår. Med kraft och energi, och helt olika stilar, tar dansarna sig an samtiden. Frihet att uttrycka sig, att få vara sitt eget jag, befriad från stereotyper och påklistrade ideal, är några av verkens huvudspår.

I Black Forest väntar en explosion i kropp och medvetande. Motsatta krafter finns alltid närvarande. Energin som samlas när du känner att du inte riktigt tillhör en plats, känner dig obekväm i din kropp eller tillvaro och bara vill bryta ut från dig själv, gå din egen väg – den energin släpps lös i föreställningen Black Forest som dansas på UKK onsdag 4 maj.

Men hur enkelt är det att bryta sig fri? Vilken väg ska du ta? Vad innebär att vara fri? I Black Forest undersöks olika energier och krafter. Vågar du chansa och gå igenom den mörka skogen för att komma till frihet?

Koreografen Mari Carrasco fick sitt genombrott 2012 med den prisbelönta koreografin Bartolomeo, och hennes senaste publiksuccé Girls Will Make You Blush fick svindlande bra kritik. Samarbetet med Norrdans internationella dansensemble erbjuder en hårresande upplevelse för publiken, som får ta plats direkt intill dansarna på scenen.

Black Forest
Onsdag 4 maj 19.30, Sal B, Uppsala Konsert & Kongress
Entré: 120 kr (ca 45 min lång)
Skolföreställning 12.30 (ej offentlig)

Koreografi: Mari Carrasco
Tonsättare:Mikael Karlsson
Dansare: 8 dansare från Norrdans
Producent: Norrdans
Arr: UKK i samarbete med Kulturenheten, Landstinget i Uppsala län

JUCK är en rörelse, JUCK är aktivism, JUCK är makt, JUCK är inte oops I did it again, JUCK är dans. JUCK är.

JUCK är en grupp bestående av fem dansare med bakgrund inom de urbana dansgenrerna. Gruppen bildades 2011 och har gjort flera bejublade föreställningar och performance bland annat på Dansens hus och Parkteatern och tillsammans med Beatrice Eli och Silvana Imam på Popaganda och Malmöfestivalen. Genom dans, ljus och ljud förmedlar medlemmarna Cajsa Godée, Emelie Enlund, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla och Tarika Wahlberg berättelser om vad kvinnlighet är och vad det kan vara.

I föreställningen JUCK kontrasteras skoluniformsschablonen mot ett tufft, självmedvetet uttryck – här är vi och vi tar det utrymme vi behöver. Dansarna framför sin ”juckande” koreografi mot ett bastant, pumpande, medryckande beat. De tar sig friheten att röra sig på ett sätt som bryter mot stereotypen hur tjejer sa föra sig. Det handlar om friheten att uttrycka sig, om sexualitet, om att ha kul och att vidga perspektiven på femininitet och genus, men också om ömhet och kreativitet.

JUCK
Torsdag 14 april, 18.00, Sal B, Uppsala Konsert & Kongress (Obs! Ny tid!)
Entré: 120 kr (ca 45 min lång)

JUCK: Cajsa Godée, Emelie Enlund, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Tarika Wahlberg
Musik/Ljud: Eric. S. Flatby och Kotelett & Zadak
Video: https://youtu.be/nyDGnjlsZ1k