Ferhat Tunç till Uppsala och Yttrandefrihetskonferens

Onsdag 12 februari 2014 19:30
Sal B

Att det fria ordet inte är självklart ser vi prov på varje dag. Inte heller musiken undgår censur. Många artister drabbas hårt av repressalier från maktens representanter. I samband med konferensen om yttrandefrihet som är en del av Fredsåret 2014 arrangeras en konsert med turkisk-kurdiske sångaren och musikern Ferhat Tunç. Han kommer också att delta under konferensen.

I över trettio år har Ferhat Tunç enträget kämpat för att få framföra sina sånger om kurdernas rätt till en egen identitet. Detta trots att han flera gånger ställts inför rätta, fängslats och även torterats av de turkiska myndigheterna. År 2010 fick han ta emot organisationen Freemuse utmärkelse för sin kamp att få uttrycka sig genom sin musik och sina texter.
– Freemuse aktiviteter har haft stor betydelse för mig. Solidariteten med förtryckta och censurerade konstnärer och musiker är oerhört viktig, säger Ferhat Tunç.

Tunç är en av det kurdiska Turkiets mest populära artister och hans skivor säljer i stora upplagor, ändå upplevs varje konsert och varje uttalande från honom som en provokation av de turkiska myndigheterna. Så sent som 2012 dömdes han till två års fängelse för ett uttalande som hyllade tidigare avrättade turkiska revolutionärer och demokratiförespråkare i samband med en konsert. Straffet omvandlades senare till ett förbud att prata om samma ämne offentligt.

Det är genom de melodiska sångerna kampen går vidare. I Ferhat Tunçs kraftfulla röst finns stänk av vemod som vid den här konserten ackompanjeras av gitarr, bağlama, saz och det karaktäristiska soundet från blåsinstrumentet duduk.

Arrangör

Kontakt

Musikproducent Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress, stefan.holmstrom@ukk.se