Gemensamma nämnare mellan Goran Kajfes Subtropic Arkestra & Anna Petrini

Sal B
Tisdag 5 november, 19.30

Olika sorters musik har vanligtvis betydligt fler gemensamma nämnare än vad som hörs vid en första lyssning. Uttrycken kan variera, men under ytan finns något som förbinder. Tisdag 5 november inleder två till synes olika artister en ny konsertserie på Uppsala Konsert & Kongress. I serien deltar artister som normalt sägs tillhöra olika genrer. Resultatet är gränsöverskridande kvällar fyllda av genrer som klassisk musik, folk- och världsmusik, nutida konstmusik, indierock, elektronisk musik och jazz.

Vid det första tillfället inleder Nutida Sound-pristagaren Anna Petrini innan tio man starka jazzförnyarna i Goran Kajfes Subtropic Arkestra tar över scenen.

Goran Kajfes Subtropic Arkestra

Goran Kajfes är en musikalisk förnyare som ständigt söker nya sammanhang med sitt egna och personliga sound. Tillsammans med ensemblen Goran Kajfes Subtropic Arkestra fortsätter han sina utforskningar av instrumental musik i gränslandet mellan rock, folk och jazz. Senaste skivan "The Reason Why Vol. 1" innehöll covers, tolkade med rytmiskt och melodiskt raffinemang av den tio man starka orkestern. Låtarna hämtades från en rad olika länder och spännande artister: Sverige (Bo Hansson), Brasilien (Arthur Verocai), Tyskland (Cluster), Nigeria (Celestine Ukwu), England (Soft Machine). Hör musik som korsar både genrer och geografiska gränser.

Goran Kajfes fick 2004 en Grammy för sitt album "Headspin" och har komponerat musik både till filmer och tv-serier. Han har också samarbetat och turnerat med en imponerande skara artister. Som José Gonzáles, Eagle-Eye Cherry, Mando Diao, Stina Nordenstam, Robyn, Christian Kjellvander, Monica Zetterlund, The Tiny, Moneybrother, jazzmusiker som Lester Bowie och Jimmy Cobb, Titiyo, Blacknuss, Lisa Ekdahl, Janet Jackson, The Soundtrack Of Our Lives och Sting!

Anna Petrini

Blockflöjtisten Anna Petrini rör sig obehindrat mellan musikens olika epoker och är lika förankrad i tidig musik som i nutida repertoar. Hennes CD-debut "Crepuscolo" som innehåller inspelningar med unga tonsättare som italienske Oscar Bianchi och svenska Malin Bång släpptes 2012 och har fått stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Albumet nominerades till en Grammis 2013 och vann priset Nutida Sound – årets konstmusik på skiva.

Anna Petrini är medlem i flera ensembler, bland annat prisbelönade La Soave Melodia och Trio Stravaganti. Hon framträder regelbundet vid festivaler och konsertserier runt om i världen. Hon samarbetar också med tonsättare och har uruppfört en mängd verk av bland andra Pierre Jodlowski, Jesper Nordin, Kent Olofsson, Hanna Hartman, Kim Hedås och Leilei Tian. Hon medverkar ofta i radio internationellt och har dessutom gjort tv-inspelningar för den Fransk/Tyska kulturkanalen Arte. Anna Petrini är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan för professor Dan Laurin och vid konservatoriet i Amsterdam.

Musikproducent Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress,
stefan.holmstrom@ukk.se  018-727 90 31