George Dalaras - en av Greklands största stjärnor och rebetikans mästare

George Dalaras - Rebetika
Genuin grekisk musik med en av Greklands mest karismatiska sångare och musiker

När George Dalaras besökte Uppsala Konsert & Kongress för några år sedan drog han stor publik och skapade en stämning som fick Stora salen att vibrera. Lördag 26 april kommer han tillbaka, den här gången i en konsert där han återvänder till det som ibland brukar beskrivas som den grekiska bluesen: rebetikamusiken.

Lördag 26 april 19.30, Stora salen

Precis som den portugisiska fadon och den spanska flamencon är rebetikan både utlämnande och lockande, farlig och utmanande. Rebetikan växte fram i städernas fattigaste kvarter och texterna beskriver livets baksidor, men också kärlek och värme.

George Dalaras utvecklades under många år till en stor och bred artist i Grekland, men också i många andra länder runt medelhavet. Han har samarbetat med världsartister som Al di Meola, Paco de Lucia och Goran Bregovic, han har turnerat med Mikis Theodorakis och gjort konserter med Sting, Bruce Springsteen och Peter Gabriel. Han har också medverkat på omkring åttiofem album som tillsammans sålt över 15 miljoner exemplar, vilket gör honom med god marginal till Greklands bäst säljande artist någonsin..

George Dalaras föddes och växte upp i Pireus, Atens hamnstad och gjorde sina första egna konserter som 16-åring. Med fyrtio år som artist bakom sig har han framträtt på alla stora scener runt om i världen och sålt mer skivor än många av de mest kända pop- och rockartisterna. Efter en konsert i Radio City Hall i New York, som var en dröm han hade från ungdomen, smög sig en känsla av ytlighet över honom. Kanske var det just det som födde en längtan tillbaka till uppväxtens grekiska stadsfolkmusik, rebetikan, dit han nu har återvänt.

Presskontakt
Musikproducent Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31. Vid intresse av telefonintervju kontakta Stefan Holmström.