Goran Bregovic & The Wedding and Funeral Band 7 maj

Party, dans och balkanös live

Lördag 7 maj
21.00, Sal D/Restaurangen, dörrarna öppnas 19.00

När Goran Bregovic och hans The Wedding and Funeral Band skruvar upp balkanbrasset till fullkomligt extatiska nivåer är det omöjligt att sitta stilla. En riktig partyhöjarkväll då Goran Bregovic & The Wedding and Funeral Band spelar live i Uppsala Konsert & Kongress restaurang 21.00. Dörrarna öppnas för mat och dryck 19.00.

Med musiken till filmer som Svart katt, vit katt, Zigenarnas tid och Underground är Goran Bregovic en av balkanmusikens mest kända namn. Hämningslöst ger han sig i kast med alla influenser från balkankulturerna – bulgarisk polyfoni, zigenarbrass, sånger från ortodoxa, katolska och muslimska traditioner. Allt kryddat med en gnutta rock, energiska stråkar och euforiska röster.

Goran Bregovic kommer från Sarajevo i Bosnien-Hercegovina, men kriget i Jugoslavien tvingade honom att emigrera och han bosatte sig i Paris. Som ung studerade han violin på konservatoriet i hemstaden, men det var med sin första rockgrupp The White Button som hans personliga musikalitet fick fritt utlopp. Rockmusiken gjorde honom till superkändis i hela Östeuropa, men det var en roll han snart tröttnade på. Samarbetet med regissören Emir Kusturica och musiken till Zigenarnas tid blev en nytändning.

Under många år undvek Goran Bregovic live-konserter, när han sedan återkom på scenen gjorde han det i stor stil. Med ett tiomannaband, symfoniorkester och kör genomförde han flera stora konserter. Nu gör han succé på flera kontinenter med The Wedding and Funeral Band.

Bandmedlemmar
Goran Bregovic