Hossein Alizadeh & Hamavayan Ensemble gästar Uppsala Konsert & Kongress

Hossein Alizadeh är en av de viktigaste representanterna för den samtida persiska musiken. I slutet av 1980-talet grundade han Hamavayan Ensemble och har sedan dess turnerat och spelat flitigt med dem världen över. De har även nominerats till en Grammy. Torsdag 26 september spelar de i Uppsala Konsert & Kongress.

Hossein Alizadeh från Teheran är en av vår tids av vår tids viktigaste och mest inflytelserika representanter för den samtida persiska musiken. Han undervisar vid musikkonservatoriet och universitetet i Teheran, två institutioner där han själv studerade en gång i tiden.

Alizadeh har en lång solokarriär bakom sig med turnéer i Iran, Nordamerika, Europa och Asien. Han framträder även som solist och dirigent för Irans nationella Radio- och TV-orkester och samarbetar med flera framgångsrika ensembler som Bejart Ballet Company och Shayda Ensemble.

I slutet av 1980-talet bildade han Hamavayan Ensemble, som med sina unika tolkningar av den traditionella iranska vokalmusiken snabbt drog till sig omvärldens intresse. Ensemblen medverkar på flera album med musik av Hossein Alizadeh, bland annat New Secret, Gabbeh, Songs of Compassion och Endless Vision. Den sistnämnda nominerades till en Grammy Award i kategorin World Music 2006.

Många av Hossein Alizadehs kompositioner för orkester har fått stor uppmärksamhet, som The Nava Improvisations från 1976, Riders of the Plains of Hope och Hesar från 1977. Under 1980-talet kom en rad betydande nya verk, som Revolt, Ney Nava, Dream, Torkaman, Raz-O-Niaz och Delshodegan. Han gjorde också musik till filmen A Time for Drunken Horses som fick en "Caméra d'Or" ("Guldkameran") vid filmfestivalen i Cannes 2000.

Medverkande
Hossein Alizadeh, tar och shourangiz (lutinstrument)
Afsaneh Rasaei, sång
Majid Khaladj, tombak (trumma)