Hunt - avskalad postrock med kortfilmsvisning

Alltsedan förra årets vackra och episka debutalbum Dark Come Sooner (på göteborgska indieetiketten Kning Disk) har ryktet om Hunt spridit sig. Deras avskalade post- eller episka indierock vinner alltfler lyssnare. Tisdag 21 oktober spelar de i Uppsala Konsert & Kongress i den första konserten i en ny, spännande konsertserie där innovativa, aktuella indieband både står på scenen och tolkas filmiskt av Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Sal C
Tisdag 21 oktober 19.30

Hunt

Hunt skapar musik som förbinder ett varmt och vackert vemod med en stark känsla för popmelodier där utbrottet alltid lurar i bakgrunden. Deras sätt att långsamt transponera en oskuldsfull låt till ett crescendo av ylande gitarrer är influerat av de stora inom postrockgenren. Men Hunt står stadigt på egna ben och ser till att smälta samman postrockinfluenserna med en rejäl dos av skir, melodidriven indiepop.

Tillsammans har medlemmarna i Hunt – gitarristen och sångerskan Susanna Brandin, gitarristen Johanna Hellqvist, basisten Hillevi Duus och trummisen Jakob Enlund – hittat ett eget sound. De fyra musikerna har fingertoppskänsla att avgöra ifall rösten ska transporteras i en stilla vagga av minimalistiska trumkomp, subtila basgångar och plockande gitarrmelodier, eller slungas fram mot den oundvikliga avgrunden med effektdränkta elgitarrer, fuzzbas, det dova åskandet av pukor och ett iskallt skyfall av cymbaler som resekamrat.

Kortfilmer tolkar Hunt

Representanter för Uppsala Internationella Kortfilmfestival kommer denna kväll att tolka Hunts musik med ett antal kortfilmer. Filmerna visas före konserten.

– Det här är för mig ett helt nytt sätt att arbeta med programsättning som jag tror kommer ge nya infallsvinklar och kopplingar mellan film och musik. Att tolka musik med bilder är inte helt ovanligt. Men att tolka musik med färdiga filmer som visas i sin helhet är det, och därför är det extra spännande att jobba med detta. Det är något nytt som skapas på Uppsala Konsert & Kongress 21 oktober, säger Niclas Gillberg som är festivalchef på Uppsala Internationella Kortfilmfestival.

Filmprogram

Dawn in a City without Name, Sverige 2014, Knutte Wester.
Achill, Tyskland 2012, Gudrun Krebitz.
Le Silence sous l'Écorce, Frankrike 2009, Joanna Lurie.
Trotteur, Kanada 2011, Arnaud Brisebois, Francis Leclerc.
Ekki Mukk, Storbritannien 2012, Nicholas Abrahams.

Arrangör

Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival med stöd av Musikens Hus Vänner

Presskontakt

Patric Kiraly, konsertledning/musikproducent, Uppsala Konsert & Kongress, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32,