Ibrahim Maalouf - en av jazzscenens viktigaste förnyare

Ibrahim Maalouf - Illusions

Fredag 9 maj 19.30
Sal B

Den fransk-libanesiske trumpetaren Ibrahim Maalouf, en av den europeiska jazzscenens just nu kanske viktigaste förnyare, gjorde våren 2012 sin första sverigespelning på initiativ av Uppsala Konsert & Kongress. Förra året hörde vi honom i Wind, ett musikaliskt projekt kring en av René Clairs klassiska filmer och fredag 9 maj kommer han för sin tredje konsert - Illusions - i Uppsala Konsert & Kongress.

– Jag ser mycket fram emot det. Känslan att spela i Uppsala är fantastisk. Konserthuset är perfekt för oss och publiken är varm och uppskattande. Efter konserterna har många kommit fram och uttryckt sin uppskattning. Jag spelar över hela världen, men de platser som stannar kvar i mig är där man märker att musiken går fram och skapar känslor hos publiken som också vågar uttrycka det. Då menar jag städer som Istanbul, Montreal – och Uppsala, säger Ibrahim Maalouf.

Med sina sofistikerade melodier och virtuosa spel förenar Ibrahim Maalouf musikaliska drag från mellanöstern med jazz, pop och rock. Hans låtar har en egen och karaktäristiskt urban stämning som borrar sig in våra känslors innersta vrår.

Hans nya album Illusions är laddat med större energi än tidigare album och det är musik som är skapad för att också göras på scenen. Ibrahim Maalouf förmår alltid överraska. Det kommer han garanterat att göra vid sin konsert i Uppsala Konsert & Kongress.

Medverkande
Ibrahim Maalouf, trumpet
Laurent David, bas
Stéphane Galland, trummor