Iiris Viljanen (Vasas flora och fauna) - släpper instrumental soloskiva med releasekonsert på UKK

I maj släpper hon sitt pianoalbum “Kiss me, stupid & 7 more solo piano pieces”. Samma kväll som skivan släpps gör hon live-debut för dessa instrumentala verk på Uppsala Konsert & Kongress.

Iiris Viljanen var ena hälften av den finlandssvenska duon Vasas flora och fauna som gav ut sitt debutalbum “Släkt med Lotta Svärd” förra året. Men när skivan väl gavs ut, till idel lovord, så hade Iiris valt att lämna duon. Istället dök hennes solosingel upp på nätet, “Vid Årstavikens strand”.

Men det vi får vara med om nu är något annat. En ensam Iiris vid pianot. Helt instrumentalt. Det hela startade med att skivbolaget Sing a song fighter uppmärksammade Iiris pianospel och föreslog att hon skulle göra ett solopianoalbum: ”Som Keith Jarretts The Köln Concert, fast något helt annat ändå”.

Konsert: Iiris Viljanen + Second Hand Orchestra
Fredag 13 maj, 20.00, Sal C
Baren öppnar 19.00
Dj Karl Jonas Winqvist i baren från ca 19.30 och efter konserten.
Biljettsläpp 11/3.

Den 28-åriga finlandssvenskan, som är uppvuxen i Korsholms kommun i Finland och nu sedan många år bosatt i Stockholm, började spela piano när hon var 7 år och bemästrar både klassisk musik, jazz, pop och avantgarde lika ledigt. Ensam vid flygeln har hon komponerat och spelat in åtta stycken som rör sig i ett eget universum. Enkla och avancerade kompositioner samsas om utrymmet, melodierna är både vackra, oändligt sorgsna, äventyrliga och oförutsägbara.

Bakom skivbolaget Sing a Song Fighter står musikaktivisten, skivbolagsdirektören, musikern och kompositören Karl Jonas Winqvist. Han startade First Floor Power tillsammans med Jenny Wilson i slutet av 90-talet, bandet som slog knock på den krokiga och alternativa popscenen i Sverige. Med soloprojektet Blood Music har det också hänt mycket saker för Karl Jonas, som att öppna för Belle och Sebastian i Globen till exempel. I höstas kom Karl Jonas & Blood Musics senaste skiva, släppt på den egna labeln. Karl Jonas ansvarar också för skivspelandet under kvällen och spelar dessutom live med sin egen orkester, Second Hand Orchestra!

• piano
  • pop
  • konsert
  • jazz

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress