K.R.O.P.P - plattform för nutida dans presenterar

K.R.O.P.P
Plattform för nutida dans presenterar aktuell danskonst

Med hög konstnärlig och internationell ambition i det lilla formatet visar K.R.O.P.P danskonst som är experiment, improvisationer, work-in-progress och rumsliga installationsartade verk. K.R.O.P.P är ett kreativt och stimulerande möte mellan olika danskonstnärer och deras verk som publiken får möta vid två tillfällen i höst - Tema: Filosofisk kropp onsdag 3 september och Tema: Gun Lund och E=mc2 lördag 22 november.

Tema: Filosofisk kropp
Onsdag 3 september, 19.00
Sal C

Filos betyder vän och sofia visdom. Men kan filosofin ha en kropp? Har den ett rum? Ett ljud? I denna filosofiska improvisation som rör sig i gränslanden mellan tänkande, ord, kropp, rörelse, ljud, rum och kaos undersöks tänkandets dans, kroppens filosoferande, dess ljud och rum.

– Konceptet "Filosofisk kropp" har funnits med sedan 2009. Jag ville skapa ett verk till MADEfestivalen i Umeå och eftersom jag då hade börjat intressera mig för filosofi utgick jag från det. Det jag attraherades av i filosofin var rörelsen i språket. Efter att ha letat ett tag efter en filosof som samarbetspartner hittade jag Per Nilsson som arbetar på Konsthögskolan i Umeå. Vi jobbade redan från början med restriktioner och det gör vi även nu när det är dags att arbeta tillsammans igen, säger SU-EN, curator för K.R.O.P.P

Hemliga gäster kan förekomma. Publik kan komma att utmanas på olika sätt, förflyttas, förändras. I gränslanden suddas identiteter ut.

Medverkande
SU-EN – butohdanskonstnär, koreograf och performancekonstnär.

Per Nilsson – docent i filosofi med inriktning mot konstens filosofier och lektor i
fri konst vid Konsthögskolan, Umeå universitet.

Lise-Lotte Norelius – musiker och kompositör. Hon är en av grundarna till DIY-ensemblen
Syntjuntan.

Tema: Gun Lund och E=mc2
Lördag 22 november, 15.00
Sal C

Den spännande koreografen Gun Lund har varit verksam inom dansområdet i drygt 30 år. Hon är konstnärlig ledare för ensemblen E=mc2 Danskonst, drev tidigare Sveriges minsta dansscen 24 kvadrat och står nu också bakom dans- och konstscenen 3:e Våningen i Göteborg. Danskonst och vetenskap i förening, innovativ experimentlusta och en stark koppling till naturen är kännetecknande för Gun Lunds koreografiska verksamhet.

– Gun är en av de riktigt stora förgrundsfigurerna inom samtida koreografi. Hon är utövande konstnär, men hon har också alltid kämpat för att den här konstformen ska ha ett eget rum. Hon är enormt kreativ – det sprutar ut verk, idéer, annorlunda och större. Det är oerhört roligt att hon kommer till K.R.O.P.P, säger SU-EN.

Curator
SU-EN

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress och SU-EN Butoh Company/Mon no Kai med stöd av Uppsala
kommuns Kulturnämnd, Kultur i Länet och Musikens Hus Vänner.

Presskontakt
Stefan Holmström, konsertledning/musikproducent, Uppsala Konsert & Kongress, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31.