Kortfilmer och konsert med Beri & Jaqe - Kortfilmfestivalen på UKK

24-30 oktober går årets upplaga av Uppsala Internationella Kortfilmfestival av stapeln. Runt om i stan visas det filmer i massor. Festivalen tar såklart plats på Uppsala Konsert & Kongress; här visas kortfilmer på tema musik och mer. Vi ger dessutom en dubbelkonsert med två av hiphopens hetaste namn!

I år tar Uppsala Internationella Kortfilmfestival bland mycket annat en närmare titt på musik i kortfilm. Under ett halvt sekel har musikvideon och kortfilmen turats om att tänja på filmformatets gränser. Med fokus på kortfilmen lyfts banden mellan filmtyperna fram i ett stort specialprogram som är en spektakulär berg-och-dalbana i estetik, dramatik och politik. "Musik nonstop" landar i en samtid där kortfilmen bryter ny mark genom att låna stil och form från musikvideon och på så sätt peka framåt mot en ny, skön framtid. Hela musikprogrammet kommer att visas på Uppsala Konsert & Kongress. Detta utökade samarbete mellan UKK och festivalen bjuder också på en dubbel hiphopkonsert med Beri Gerwise och Jaqe!

Läs mer om kortfilmfestivalen: http://www.shortfilmfestival.com/

KONSERT:

Fredag 28/10 21.00, Sal B
Beri & Jaqe
Unga hiphop-stjärnskottet Beri och rapparen Jaqe kommer till Uppsala Konsert & Kongress i samband med festivalen och delar scenen i varsitt set. Bara 16 år gammal gjorde Beri Gerwise sin röst hörd i Nästa Nivå, Nöjesguidens webb-tv tävling för osignade rappare som hon vann. Ett drygt år senare kontrakterades den supertalangfulla hiphop-artisten från Upplands Väsby av Svenska Inspelningar. Jaqe är en av 2010-talets mest gåtfulla svenska hiphopröster. Aldrig fast i en fåra, och aldrig förutsägbar.

KORTFILMER:

Torsdag 27/10, 17.00, Sal B
Sound & Vision – Internationella tävlingen 7
Åtta filmer om ljud och musik; seende och syner; tagning och tystnad. Sound & Vision är ett av elva program i Internationella tävlingssektionen.

Torsdag 27/10, 19.00, Sal B
Raffinerat animerat 30 år
Det här jubileumsprogrammet är en topplista över tio av de bästa animerade kortfilmerna från de senaste decennierna, med anledning av att programpunkten Raffinerat Animerat funnits på programmet i 30 år.

Fredag 28/10, 19.00, Sal C
Musik nonstop 5 – Homage to Homeboy: Adam Yauch
Under pseudonymen Nathaniel Hörnblowér regisserade Adam Yauch, mer känd som MCA, många av Beastie Boys galna och inflytelserika musikvideor. Programmet innehåller några av hans och kompanjonen Spike Jonze bästa musikvideor och kortfilmer. I rollerna ser vi bla Seth Rogen, David Cross, Sofia Coppola, Elijah Wood och, förstås, The Beastie Boys.

Söndag 30/10, 15.00, Sal C
Musik nonstop 3 – Pop Perversions
Musikvideon och kortfilmen turas om att tänja på filmformatets gränser. Här står kortfilmen för stilfulla innovationer och humoristiska perversioner: 3D-animationer av Britney Spears, klonade pojkband som stämmer upp i elisabetanska madrigaler och blackmetalkids i brudklänningar som sjunger som Beyoncé och Kurt Cobain.

Söndag 30/10, 17.00, Sal C
Musik nonstop 4 – To the Beat of a New Drum
Musikvideon och kortfilmen turas om att tänja på filmformatets gränser. Här bryter kortfilmen ny mark genom att låna stil och form från musikvideon och på så sätt peka framåt mot nya, sköna världar: minimalistisk techno som den såg ut 1910, kinky YouTube-sångare, anarkistiska slagverkare som tar över lägenheter och sinnesutvidgande resor genom vindlande ritualer i Vietnam.

Länk till programtidningen (pdf): www.shortfilmfestival.com/assets/2016/10/Katalog2016_lowres.pdf
Kortfilmfestivalens program på UKK: www.ukk.se/uppsala-internationella-kortfilmfestival/

Mer om Beri
Bara 16 år gammal gjorde Beri Gerwise sin röst hörd i Nästa Nivå, Nöjesguidens webb-tv-serie, en tävling för osignade rappare som hon då vann. Ett drygt år senare kontrakterades den supertalangfulla hiphop-artisten från Upplands-Väsby av Svenska Inspelningar. Hösten 2015 släpptes hennes första singel på bolag. Låten 100, där hon kaxigt dribblar med det tunga beatet, visar att hon verkligen är redo att ta sig till nästa nivå och spela i den högsta ligan.

Det finns inga tveksamheter om att Beri redan har hunnit etablera sig på livescenen ordentligt – hon har turnérat landet runt tillsammans med Syster Sol där hon imponerade med sitt flow och sin närvaro på scen, hon har varit support till den amerikanska rapparen Angel Haze och sommaren 2016 spelar hon bl.a. på Way Out West. I maj berörde hon publiken i TV4:s Lyckliga Gatan med sin tolkning av Louise Hoffstens På andra sidan Vättern.

Mer om Jaqe
Jaqe är en av 2010-talets mest gåtfulla svenska hiphopröster. Aldrig fast i en fåra, och aldrig förutsägbar. Jaqe har genom åren varit sparsam med sina släpp. Från sin debut 2:32 från 2011 har han gästat på en handfull släpp och samarbetat med Marcus Price, men har, trots att han inte synts medialt, ändå lyckats lämna ett permanent intryck på hiphopsverige med sina fyndiga rader och intensiva rapstil. Hans förmåga att lyfta en låt har gjort honom till en en eftertraktad artist, och hans samarbeten med bland andra Mack Beats och Lorentz visar varför Jaqe hör hemma i toppskiktet av svensk hiphop.

Med singeln Förbannelsen som släpptes i februari 2016 på Baba Recordings och är exekutiv-producerad av Leslie Tay tar Jaqe ett nytt starkt grepp. Fem spår av hypermodern eftertänksam och smått nihilistisk hiphop som låter som inget annat därute. Över molniga beats bryter Jaqe ner prestationsångest, monotona kärleksförhållanden och vardagstristess på ett sätt som bara han kan.

• film
  • kortfilm
  • hiphop

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress