Kraut, industri och technopop – möt två tyska musiklegender

Möt två legendariska tyska musiker på Goethe-Institut fredag 8 juni. Se och hör dem spela på Voltfestivalen i Uppsala Konsert & Kongress dagen efter, lördag 9 juni. På Goethe-Institut samtalar Gudrun Gut, Wolfgang Flür och Ström i P2:s reporter Mats Almegård om tysk musikkultur från 1970-talet fram till idag. Kraut, industri, technopop, Berlin och Düsseldorf är något av det som kommer diskuteras.

Tid och plats
Fredag 8 juni 18.30-19.30
Goethe-Institut, Bryggargatan 12 A, Stockholm

Gratis entré, men anmälan krävs: anmalan@stockholm.goethe.org
Vi bjuder också på tysk öl – tack till Galatea för Weihenstephaner Weißbier!

Varken Gudrun Gut eller Wolfgang Flür behöver egentligen någon närmare presentation. Som få andra artister har de bidragit till att sätta Tyskland på kartan internationellt. Genom sina banbrytande grupper har de också bidragit till popmusikens förvandling.

Gudrun Gut
Som medlem av Mania D och i den första uppsättningen av Einstürzende Neubauten blev Gudrun Gut känd i Berlins undergroundkretsar i början av 1980-talet. Med bandet MALARIA! fick hon kultstatus i både Europa och USA. På senare år har Gut fortsatt sprida fascinerande musik på soloskivor, som programledare för Radio Eins ”Ocean Club Radio” och skivbolaget Monika Enterprise.

Wolfgang Flür
Under åren 1973-1987 var Wolfgang Flür medlem i pophistoriens viktigaste band: Kraftwerk. Hiphop, house, techno och elektronisk pop – alla genrer står i tacksamhetsskuld till det banbrytande robotkollektivet. Wolfgang Flür har berättat om åren i Kraftwerk i boken ”I was a Robot”. Idag gör han musik under namnet Musik Soldat och är både DJ och VJ.

Volt 2012
med Gudrun Gut (live), Wolfgang Flür (DJ) och många andra
Lördag 9 juni 20.00-03.00

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Ström i P2
Samarbetspartners: Goethe Institut, Polska Institutet, Center Stage.

För festivalprogram, info om biljettköp och nattbussar från Uppsala Konsert & Kongress till Stockholm, se www.voltfestivalen.se eller ukk.se/Konsert/festivaler/volt/

Kontakt
Musikproducent Patric Kiraly, Uppsala Konsert & Kongress, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32