Kulturnatten 14 september - Ulrik Munther och invigning

Kulturnatten - Ulrik Munther
Lördag 14 september 19.30
Stora salen

På kort tid har Ulrik Munther gått från att vara en okänd musiker till en populär och efterfrågad artist. På kulturnatten kommer han till Uppsala Konsert & Kongress för en konsert 19.30 i Stora salen.

Ulrik Munther fick en guldsingel för sin låt Boys Don’t Cry och hans självbetitlade debutalbum gick rakt in på albumlistans första plats. Han slog igenom 2009 när han vann Lilla Melodifestivalen med låten En Vanlig Dag. Han fick sedan mycket uppmärksamhet året därpå när han gjorde en cover på Lady Gagas Born This Way – samma dag som hon släppte den officiellt. Genomslaget blev enormt bland annat på YouTube. Under 2012 turnerade han Sverige runt och möttes överallt av massor av hängivna fans.

2012 deltog Ulrik Munther i Melodifestivalen och vid deltävlingen i Malmö fick han flest röster och seglade vidare till stora finalen i Globen i Stockholm. När juryn och svenska folket sagt sitt hamnade han på en fantastisk tredje plats.

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kulturnatten - invigning
Lördag 14 september 14.00 Stora salen
Fri entré

På årets kulturnatt 14 september firas kulturnattens tjugofemårsjubileum med en storslagen invigning på Uppsala Konsert & Kongress. Invigningen är producerad av teatermannen Dag Thelander på uppdrag av Uppsala kommuns kulturnämnd.

Det blir invigningstal av författaren Elsie Johansson, dans av ungdomsgruppen Bolivia Chasqui, musik med den unga loop-artisten Clara Lindsjö och kören Allmänna Sången. Åke Lundqvist, tidigare chef på Uppsala stadsteater och en av initiativtagarna till den första kulturnatten, berättar om hur allt började.

Under invigningen delar Uppsala kommuns kulturnämnd ut Gösta Knutsson-stipendiet till kulturarrangören Kent Wennman.

Presskontakt
Musikproducent Uppsala Konsert & Kongress, Stefan Holmström, 018-727 90 31, stefan.holmstrom@ukk.se