Legendaren Elvis Costello i solokonsert

När punken peakade och new wave exploderade dök Elvis Costello upp på musikscenen. Med sin karaktäristiska röst och fantastiska texter gav han musiken ny energi och en hittills inte hörd kvalitet. Legendaren Elvis Costello kommer snart till Sverige för fyra solokonserter, och han har lovat inkludera klassiker ur sin omfattande katalog. Lördag 4 oktober står han på scen i en närapå utsåld konsert i Uppsala Konsert & Kongress.

Lördag 4 oktober 19.30, Stora salen

Förband Larkin Poe

Rebecca och Megan Lovell, Atlanta

Till hösten turnerar sångaren, låtskrivaren, kompositören och gitarristen Elvis Costello runt på utvalda konserthus i Europa. I Sverige spelar han i Uppsala 4 oktober, i Linköping 5 oktober samt i slutet av september i Göteborg och Malmö.

Med denna europaturné följer Elvis Costello upp en bejublad USA-turné som han genomförde under hösten/vintern 2013. Både den amerikanska publiken och pressen var lyriska när Costello bjöd på intima solokonserter. Ensam på scen sjöng han sina starka låtar och växlade mellan att spela akustisk gitarr, elgitarr och piano. Musiktidningen The Aquarian Weekly skrev kort och gott: ”Elvis Costello doesn’t need a band”.

Under turnén bjöd showmannen Elvis Costello också på anekdoter ur sitt liv. Att han är en mästare på att berätta även utan musik vet alla som sett hans TV-program Spectacle – där han samtalat och spelat tillsammans med en lång rad stjärnor som Bruce Springsteen och Bill Clinton.

Om den turné han gör i Europa säger han själv: ”This show may contain any song I've written, some you will know already, some are the hits of tomorrow". Räkna alltså med låtar från hela hans över trettio år långa karriär.

Elvis Costello har arbetat med artister som Paul McCartney, Burt Bacharach, Anne Sofie von Otter, The Charles Mingus Orchestra och The Brodsky Quartet (och många, många fler). Hans skivor har prisats och han har tilldelats en BAFTA för musiken till TV-serien G.B.H. och en Grammy för Burt Bacharach-samarbetet I Still Have That Other Girl. Tillsammans med kompbandet The Attractions valdes Elvis Costello in i Rock and Roll Hall of Fame 2003.

Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress 018-727 90 31
Johan Janson, Arenabolaget, Konsert & Kongress Linköping, 013-190 00 10