Levande legenden Shivkumar Sharma till Uppsala International Sacred Music Festival

Lördag 2 november 2013 19:30
Sal B

Den indiske musikern och kompositören Shivkumar Sharma är en levande legend som gett instrumentet santor en ny och viktig roll i Indiens fascinerande musikvärld. Instrumentet santor (ibland även santur eller santoor) är ett citterinstrument, ett hackbräde där strängarna slås an med klubbor. Vid sina konserter lockar Shivkumar Sharma tidigare helt ohörda silverklara klanger ur det uråldriga instrumentet och sätter lyssnaren i förbindelse med både sitt outforskade inre och sfärernas harmoni.
- För mig är klassisk indisk musik inte endast underhållning. Den rymmer något mycket större än det. För mig är andlighet och indisk klassisk musik som två sidor av samma mynt, säger Shivkumar Sharma om sitt förhållande till musiken.

Han är född i Jammu i norra Indien där han som femåring började studera tabla och sång för sin pappa. Hans mamma, Uma Dutt Sharma, undersökte möjligheterna för honom att spela santor och beslutade sig för att göra sitt yttersta för att Shivkumar Sharma skulle bli den förste att spela indisk klassisk musik på det i sammanhanget ovanliga instrumentet. Det bar frukt. Nu har kartan för den indiska klassiska musikens instrumentarium ritats om. Shivkumar Sharma bär hederstiteln Pandit som ges till utvalda personer med stor lärdom i hinduismens äldsta källor, ”veda”.

Med sig på den här konserten har han också den framstående tabla-spelaren Pandit Yogesh Samsi och Takahiro Arai på tanpura, som är ett indiskt lut-instrument.

Uppsala International Sacred Music Festival

Uppsala International Sacred Music Festival är festivalen som tar fasta på andlig musik och musikens andlighet utan att begränsa sig till några särskilda genrer. Detta är den sjunde upplagan för denna festival som etablerat sig som en av Europas viktigaste i sitt slag. Årets festival pågår mellan 24 oktober och 3 november.

Musikproducent Stefan Holmström, Uppsala Konsert & Kongress,
stefan.holmstrom@ukk.se  018-727 90 31