Magnus Lindgrens storband möter Uppsalas egen Allmänna sången

feat. Allmänna Sången och
Margareta Bengtson
Fredag 23 september, 19:30, Stora salen

Storband, kör, video och koreografi vävs samman till en helhet som utmanar vår syn på traditionell storbandsmusik. Magnus Lindgren och hans orkester målar personliga nordiska landskap i toner, här för första gången tillsammans med Uppsalas bästa blandade kör; Allmänna Sången och sångerskan och harpisten Margareta Bengtson.

"Jag har samlat favoritmusiker från de nordiska länderna. Och att få skriva för och spela med Allmänna sången och sammanföra allt i den nya storbandsmusiken jag kallat för Nordic Big Band Inferno – det är ett drömprojekt”, säger Magnus Lindgren.

”Jag vill att mötet mellan sångarna och jazzmusikerna ska bli en lek med dynamik, placering och utmana de "bekväma” roller vi normalt har som sångare eller musiker i våra respektive miljöer. Jag är själv väldigt nyfiken på hur resultatet kommer att bli, eftersom musiken håller på att skrivas nu..."

Magnus Lindgren är en av Sveriges verkliga musikpionjärer. Han trakterar saxofon, flöjt och klarinett och hans gedigna utgivning har belönats med en rad utmärkelser genom åren, bland annat en Grammis och SR:s pris för ”Årets bästa jazzmusik”, och även gett stora framgångar internationellt.

Magnus har arbetat med flera av jazzens stora namn som Herbie Hancock och Gregory Porter. Men han har också ofta hittat spännande vägar långt utanför jazzens otydliga gränser. Som i samarbetet med Orphei Drängar, flertalet symfoniorkestrar och brasilianska kringvandrande ”batacudamusiker”.

Fröet till Nordic Big Band Inferno såddes då Stockholms Konserthus vände sig till Magnus med en beställning av en nordisk svit för storband. Idén uppstod då att ta detta ett steg längre och blanda in andra konstformer och inspirationskällor som Magnus samlat på sig under åren för att skapa något som inte gjorts förut. I Uppsala tar projektet ytterligare ett kliv framåt då kören Allmänna Sången ansluter.

• kör
  • jazz

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress