Musikens andlighet i fokus på Uppsala International Sacred Music Festival

Uppsala International Sacred Music Festival 2013
Plats: Uppsala Konsert & Kongress
Datum: 24 oktober-3 november

För Uppsala International Sacred Music Festival är den andliga musiken och musikens andlighet helt centrala begrepp. Denna genreövergripande och unika festival har vuxit och etablerat sig som en av Europas viktigaste i sitt slag. Årets festival är den sjunde i ordningen. Den pågår mellan 24 oktober och 3 november.
– Sedan starten har Uppsala International Sacred Music Festival utvecklats och förfinats. Idag är det en festival som är internationellt omtalad och mycket uppskattad av både publik och artister som spelat hos oss under åren, säger Magnus Bäckström, vd och konstnärlig ledare på Uppsala Konsert & Kongress.

Festivalen presenterar artister som representerar något av det bästa inom sina respektive genrer. Tillsammans ger de inblickar i hur olika kulturer och religioner kommer till uttryck genom musiken. I festivalen ingår inte bara en lång rad spännande konserter, utan också samtal om musikens roll för människor med rötter i olika kulturer och religioner, liksom workshops för festivalbesökarna.

Denna sjunde upplaga av festivalen inleds av Uppsala Kammarorkester som bland annat framför Alan Hovhaness ”Prayer of St. Gregory”. Sedan blir det mycket annat - från många olika hörn av världen: finska kantelevirtuosen Arja Kastinen, lettiska kokleisten Laima Jansone, vodou-musikern Monvelyno Alexis från New York, indiske legenden Shivkumar Sharma, persiske kamanchemästaren Kayhan Kalhor, kurdiske baglamavirtuosen Erdal Erzincan och många, många fler – som bland annat munkarna från Tashi Lhunpoklostret i Tibet, Soweto Gospel Choir och amerikanska klezmerbandet The Klezmatics som under festivalen uppträder tillsammans med ”The Jewish Gospel King”: Joshua Nelson från New York.

Bland artisterna märks också svenska namn som Anna von Hausswolff som kommer med sin suggestiva orgelmusik och The Gloryfires som bjuder på livsbejakande gospel. Uppsala Internationella Kortfilmfestival bjuder på ett specialprogram för Uppsala International Sacred Music Festival-publiken.
– Genom konserter, samtal, workshops och andra evenemang tematiserar vi olika aspekter av det andliga i musiken och musikens andlighet. Publiken kommer precis som tidigare år att ha väldigt mycket att utforska, säger Magnus Bäckström.

Festivalen avslutas traditionsenligt då publik och orkester förenas i gemensam körsång i Händels Messias i programpunkten Sacred Pearls som äger rum den 3 november.

VD och konstnärlig ledare Magnus Bäckström, Uppsala Konsert & Kongress,
magnus.backstrom@ukk.se 018-727 90 90