Oktoberstämman

Den Fule, Namo, Olov Johansson & Catriona McKay, Hoven Droven m fl

Lördag 23 oktober 13.00

För tredje året i rad anordnas den traditionsrika Oktoberstämman i Uppsala Konsert & Kongress. Spelmanstraditionerna har tagit plats i nya rum med allspel, öppen scen, buskspel, polskeutlärning, prova-på nyckelharpa, visstuga, flera dansgolv, låtkurser och naturligtvis mängder av spännande konserter.

Hoven Droven är internationellt kända med sin mix av svensk folkmusik och rock. De grammisnominerades för albumet Jumping at The Cedar och har turnerat i både Nordamerika och Europa och gjort tv-sända konserter i Danmark, Belgien, Estland, Färöarna, Canada och USA.

Den Fule är tillbaka på folkmusikscenen igen. Medlemmarna kommer från banbrytande grupper som Groupa och Filarfolket och kombinerar R&B grooves, pop-rock riff och jazzfrasering med traditionella spelmanslåtar på ett sätt som inom den svenska folkmusikgenren saknar motsvarighet. En konsert med Den Fule känns både i mage och ben och är en höjdpunkt på varje festival.

Den uppländske nyckelharpspelaren Olov Johansson och skotska harpisten Catriona McKay gör både traditionella och nykomponerade låtar från Sverige och Skottland, framförda i nya unika skepnader. Catriona blev utsedd till Årets instrumentalist på Scots Trad Music Awards 2007. Olov blev världsmästare i nyckelharpa vid historiens första nyckelharps-VM i Österbybruk 1990.

Dessutom under Oktoberstämman:
Anders Mattsson, Anna-Carlsson-Jönsson, Anna Danielsson & Thomas Matzen, Carina Normansson, Cecilia Österholm, Gås Anders-Bygdens spelmanslag, Harpya, Klarinettpakt, Mission Impossible, Nordanstigs spelmanslag, O Gällmo & O Mattsson, Petra Eriksson & Anton Schneider, Pontus Estling m fl, O’torgs-Kaisa & Hanna Tibell, Sten Källman med vänner, Tensta Spelmanslag, Thomas v Wachenfeldt, Ulf Lundgren, Ulrika Gunnarsson, Upplands Låtverkstad, Uppsala Spelstuga, V-dala spelmanslag, Westmannafolk, Åsa Hogmark (med reservation för ändringar).

Arrangör Uplands Spelmansförbund i samarbete med Uppsala Konsert Kongress

För mer information kontakta producent Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31

• folkdans
  • allspel
  • folkmusik
  • oktoberstämman
  • spelmansstämma

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publika arrangemang samt möten, internationella kongresser, events och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.