Sri Somnath Roy Group - första gången i Sverige

Sri Somnath Roy Group

För första gången kommer ghatammästaren Somnath Roy med sin grupp till Sverige. Sri Somnath Roy Group är en indisk klassiskt baserad fusiongrupp med fem musiker på ghatam, sitar, flöjt, tabla och sång. Gruppen spelar musik från olika indiska klassiska traditioner. Konserten ingår i festivalen Incredible India i Uppsala.

Lördag 27 september 19.00

Det sydindiska slagverksinstrumentet ghatam, lerkruka, är ett av den sydindiska musiktraditionens äldsta instrument och spelas med en unik fingerteknik. Somnath Roy spelar här tillsammans med Soumen Sarkar, tabla, Abhisek Mallik, sitar, Soumyajyoti Ghosh, bansuri och Shatadru Kabir, sång.

Konserten inleds traditionellt där musikerna visar på det gamla indiska arvet: unisont, meditativt och med perfektion. Gradvis förflyttas sedan musiken från den indiska traditionen till olika musiktraditioner. En fusion med med subtila nyanser i ett stegrande tempo till en hisnande final.

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Incredible India med stöd av Musikens Hus Vänner, Kulturnämnden, ABF, ICCR och Indiska Ambassaden.

Presskontakt
Jessica Grundemar, konsertledning/musikproducent Uppsala Konsert & Kongress, jessica.grundemar@ukk.se, 018-727 90 92.

Eva Källander, Kulturum ideell förening, info@kulturum-uppsala.se, 0707-33 46 90,