Starka koreografbesök på höstens K.R.O.P.P

Sal C
Onsdag 4 december, 19.00
Sal C

Vid fyra tillfällen under året presenterar Uppsala Konsert & Kongress och SU-EN Butoh Company en plattform för nutida danskonst. Formatet är litet, den konstnärliga ambitionen är hög. K.R.O.P.P visar danskonst, experiment, improvisationer, tekniskt avskalade produktioner, work-in-progress och installationsartade koreografiska verk.

Alla K.R.O.P.P-tillfällen är kreativa och stimulerande möten mellan danskonstnärer, deras verk och publiken. Curator för K.R.O.P.P är SU-EN.

28 september. Tema: Rummet - begränsningens oändlighet.

Danskonsten kan ses som en ständig friktion mellan kropp, tid och rum. Ibland kan transporten från en punkt till en annan räcka för att skapa en total utmaning. Det kan också variera stort mellan de olika koreograferna i relationen till rummet. Under detta K.R.O.P.P tillfälle kan även publiken förvänta sig nödvändiga förflyttningar och nya rumsliga/kroppsliga perspektiv.

Dansverk av Sebastian Lingerius/KASS Production, Joseph Sturdy/Focus Dance, SU-EN project: Spatial Action nr 1 och 2

Dansfilm: LOM, Frank van de Ven och VLK M  (Nederländerna), Eva Sjuve/SU-EN Butoh Company

Samtal mellan SU-EN och koreograferna

4 december. Tema: ccap/Cristina Caprioli

Möt en av Sveriges skarpaste koreografer, Cristina Caprioli. Årets sista K.R.O.P.P ger tillfälle att ta del av hennes universum, både genom koreografi, samtal och film. Frågeställningar som vi sett Cristina Caprioli ta upp den senaste tiden är t ex om koreografi kan diskutera mänskliga rättigheter och hur tanke, teori, filosofi och politik förändrar kroppen.

Ett flertal koreografiska inslag av Cristina Caprioli med dansare från ccap.

Dansfilm: Cloth av ccap/Cristina Caprioli - foto och redigering Madeleine Lindh

Samtal mellan SU-EN och Cristina Caprioli.

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med SU-EN Butoh Company med stöd av
Uppsala kommuns kulturnämnd och Kultur i länet.

Kontakt
Stefan Holmström, musikproducent Uppsala Konsert & Kongress, stefan.holmstrom@ukk.se  018-727 90 31