Taksim Trio 11 april

Taksim Trio

Torsdag 11 april 19.30
Sal B

Turkiska Taksim Trio blandar traditionell musik med ambient, jazz, lite pop, och fulländar sin helt unika stil med ett uns konstmusik. Resultatet är närmast hypnotiskt suggestivt och genom musiken får vi uppleva en del av Istanbul, en del av Turkiet, i Uppsala Konsert & Kongress torsdag 11 april.

Var för sig är musikerna några av Turkiets mest efterfrågade solister och instrumentalister. När de tre virtuoserna hittade varandra hände det man brukar prata om när kemin stämmer – allt blev ännu mer och ännu bättre! De har en förmåga att läsa av varandras spel exakt. Och där, i den grundmurade musikaliska talangen, uppstår också en oemotståndlig musikalisk lekfullhet som är omöjlig att värja sig från. Det är bara att kapitulera.

Sedan trion bildades 2007 har de en rad framträdanden vid festivaler, i filmer och inte minst tv bakom sig. Den mest kände i gruppen är klarinettisten Hüsnü Senlendirici vars debut-cd The Joy of Clarinet låg tre månader på den turkiska pop-topplistan. Ett ännu oslaget rekord för en instrumentalplatta. Han har också haft en egen tv-show.

I Istanbul i kvarteren runt själva centrum i den europeiska delen av staden ligger Taksimtorget. Taksim är också en speciell sorts turkisk improvisation. Och det är Taksim Trio.

Medverkande
Hüsnü Senlendirici, klarinett
Ismail Tuncbilek, baglama (sjusträngad luta)
Aytac Dogan kanun, hackbräde (cittra)